kursus

Læsevejlederkursus modul 1

Medlemskursus

Læsevejledning Modul 1

- Undervisning og afdækning af læsning, skrivning og stavning i hele klasser

Kurset kvalificerer deltagerne til at afdække elevernes danskfaglige færdigheder med gruppeprøver gennem hele skoleforløbet samt til at tolke og anvende resultaterne i opstilling af danskfaglige mål og tilrettelæggelse af klassens danskundervisning.
Der arbejdes med undervisning i læsning, skrivning og stavning i hele skoleforløbet og med tilrettelæggelse af alle former for klasseundervisning, herunder holddeling og differentieret undervisning.
Der arbejdes med læseindlæring, læsetræning samt med faglig læsning i dansk og i de andre af skolens fag.

MODUL 1 opdeles i 5 overordnede områder:
1. Teoretisk introduktion

Teoretisk gennemgang af komponenterne i læsning og deres betydning for en sikker læse- og staveudvikling.
Status over nyeste viden om læsning og stavning og læsevejlederens funktion:

• Hvad er læsning?
• Hvad er den nyeste viden om den normale læse- og staveudvikling?
• Hvad er en læsevejleder?

2. Sproglige forudsætninger for læsning – læse-/skriveforberedende aktiviteter

Sproglige forudsætninger for en hurtig og sikker læse- og staveudvikling med konkrete eksempler på, hvordan man inddrager sproglige aktiviteter i det læseforberedende arbejde.

• Hvordan afdækkes de vigtigste sproglige forudsætninger ved skolestart?
• Hvordan arbejder man systematisk med sproglige forudsætninger for læsning?
• Hvordan skabes et funktionelt bogstavkendskab?

3. Læsning og skrivning på begyndertrinnet

Overordnede principper for tilrettelæggelse af den første læse – og skriveindlæring. Danskundervisning så eleverne knækker læsekoden så hurtigt og sikkert som muligt.

• Hvordan kommer børn bedst i gang med at læse?
• Hvordan arbejder man med læse- og staveindlæring på begyndertrinnet?
• Hvordan indgår frilæsning og skønlitteratur i læseundervisningen på begyndertrinnet?

4. Læsning og skrivning på mellemtrinnet

Det fortsatte arbejde med læsning og stavning, når eleverne har knækket koden. Hvordan sikrer vi, at eleverne læser og skriver godt nok?

• Hvordan arbejder vi systematisk med at udvikle elevens læseforståelse?
• Hvordan skabes en sikker overgang fra teknisk læsning til flydende læsning?
• Hvordan skabes en sikker overgang fra flydende læsning til fleksibel læsning?

5. Læsning og skrivning på overbygningen

Arbejdet med læsning, skrivning og stavning frem mod folkeskolens afgangsprøve. Krav til elevens skriftsproglige færdigheder på den efterfølgende ungdomsuddannelse.

• Hvordan går vi fra fleksibel læsning til faglig læsning?
• Hvordan udnyttes læsning og skrivning som en del af læreprocessen?
• Hvordan arbejdes der med læsning og skrivning i andre fag end dansk?

Underviser:
 Ina Borstrøm, selvstændig læsekonsulent, foredragsholder og lærebogsforfatter. Oprindeligt uddannet audiologopæd fra Københavns Universitet.

OBS: Medlemskursus: Medlemmer af FRISKOLERNE har førsteprioritet
Ansatte ved skoler, der er medlem af FRISKOLERNE har fortrinsret til deltagelse på dette kursus. Øvrige interesserede kan henvende sig til kursus@friskolerne.dk, og høre mere om mulighederne for deltage.

Kontakt Friskolernes Hus

kursus@friskolerne.dk