kursus

Læsevejlederkursus modul 3

Medlemskursus

Læsevejledning forankret i egen praksis
På dette modul foldes alle aspekter omkring vejledning i forbindelse med læseindlæring, tekstforståelse, stavning og skriftlig formidling ud i praksis.Der arbejdes med:

• at transformere resultaterne fra relevant afdækning på egen skole til en konkret undervisningsplan for den kommende læse-, skrive- og staveundervisning.
  • afdækning og undervisning af hele klasser og enkeltelever med særlige behov. Kursisterne medbringer og fremlægger konkrete problemstillinger fra egen skole i form af klasse- og elevbeskrivelser med tilhørende læse-, skrive- og stavetests.
  • udarbejdelse i løbet af kurset planer for konkrete undervisningsforløb i læsning, skrivning og stavning.

Med udgangspunkt i de praktiske præsentationer udveksles viden om metoder, materialer og hjælpemidler, rådgivning og vejledning i relation til læsning og læsevanskeligheder.

Den samlede vejlederuddannelse
Sammen med den teoretiske viden fra Modul I og II kvalificerer dette modul deltagerne til at forestå alle elementer i en læsevejledning, lige fra afdækning af elevernes danskfaglige færdigheder til tolkning og anvendelse af resultaterne i forbindelse med rådgivning og vejledning i opstilling af danskfaglige mål og tilrettelæggelse af danskundervisningen for de enkelte elever og klassen som helhed.

Underviser: Ina Borstrøm, selvstændig læsekonsulent, foredragsholder og lærebogsforfatter. Oprindeligt uddannet audiologopæd fra Københavns Universitet.

OBS: Medlemskursus. Medlemmer af FRISKOLERNE har førsteprioritet
Ansatte ved skoler, der er medlem af FRISKOLERNE har fortrinsret til deltagelse på dette kursus.
Øvrige interesserede kan henvende sig til kursus@friskolerne.dk, og høre mere om mulighederne for deltage.

Kontakt Friskolernes Hus

kursus@friskolerne.dk