10 halve fripladser til medlemsskoler på ’Lærermødet 2022’

Tag med til Askov Højskole! FRISKOLERNEs bestyrelse tilbyder i alt 10 halve fripladser til ’Lærermødet 2022 - Den Pædagogiske Udfordring i pædagogik og praksis’ i uge 26 til deltagere fra vores medlemsskoler.
Af: Mie Lund Hansen, Friskolernes Hus
Pædagogik & skoleliv , Kurser & arrangementer , Administration
31.05.22

Askov Højskole udbyder i uge 26 kurset ’Lærermødet 2022 - Den Pædagogiske Udfordring i pædagogik og praksis.'

Det er selvbesindelsens tid. Vi må indse, at demokratiet hverken er en selvfølgelighed eller en statisk tilstand. Vi ser et demokrati, som mange af os opfatter som den mindst ringe styreform, men som samtidig på flere måder er i en kritisk forfatning. Vi må overveje, hvordan demokrati og skole kan få fornyet indre styrke!

Lærermødet sætter dette demokratispørgsmål til diskussion. Hvad er demokratiets styrker og svagheder? Kan demokrati som livsform fremme en demokratisk styreform? Hvordan kan skole, pædagogik og uddannelse spille en større rolle i forberedelsen og fornyelsen af demokratiet? Hvordan skabes en demokratisk undervisning, samtale og kultur i skolen? Hvordan kan skolen bibringe nye slægtled et demokratisk sindelag, som de selv er med til at forme? Hvordan kan magten i skolen demokratiseres? Vi er ikke nødvendigvis enige om svarene, men vi skal drøfte de mulige svar for at engagere hinanden i fortolkningsfællesskabet om skolens og demokratiets fremtid.

Inspiration, viden og ideer til den pædagogiske samtale på jeres skole
GLÆD DIG til spændende foredrag, diskussioner og morgensang og se frem til sindrige samtaler og smukt samvær i Askov Højskoles historiske rammer.

Både lærere, pædagoger og ledere fra friskoler kan deltage og derved blande sig med skolefolk på tværs af skoleformer. Der er brug for, at vi alle er både kritiske og reflekterede om, hvad skolen skal. Ligesom der altid er brug for flere stemmer i debatten om, hvordan vi laver skole.

Sådan får du en plads
FRISKOLERNEs bestyrelse tilbyder vores medlemsskoler 10 halve fripladser til kurset, som fordeles efter ”først til mølle”-princippet. Meld dig til på Askov Højskole og henvend dig herefter til Friskolernes Hus på kontakt@friskolerne.dk, hvis du ønsker en af de halve fripladser.

Har du spørgsmål til selve kurset, er du velkommen til at kontakte formand Peter Bendix Pedersen.

Læs mere om Lærermødet 2022 på Askov Højskole HER.