4. klasse blæser hver onsdag

Om at kunne blæse, når man skal og lytte, når man skal.
Af: Jakob Ringgaard, medlem af Dansk Friskoleforenings styrelse
Friskolestafetten
19.11.18

Som friskole har vi frihed til at sammensætte skoledagen, så den er i overensstemmelse med vores værdier. Vi er ikke underlagt en folkeskolereform, der dikterer ned til mindste detalje, hvordan skoledagen skal se ud.

Det er en frihed, der forpligter. Vi kan indføre emne- og projektuger i skoleårets kalender. Vi kan opfinde nye fag. Vi kan selv bestemme, hvordan vi vil bruge vores resurser. Vi kan selv beslutte, om der skal indføres en omfattende læringsplatform, hvor lærerne i en slags 'tjekliste-pædagogik' skal vinge læringsmål af, hver gang eleven har opnået den pågældende færdighed. Og vi kan heldigvis også lade være - og i stedet vise tillid til lærerne.

På Ollerup Friskole - hvor jeg er skoleleder - betyder friheden bl.a., at eleverne i løbet af skolegangen møder fag, man ikke møder i folkeskolen. Vi har i en del år haft fortælling, filosofi, kor på mellemtrinnet, nyheder i overbygningen og forskellige andre fag.

Nyeste skud på stammen er obligatorisk blæserundervisning i 4. klasse. Det et projekt, vi har etableret i samarbejde med Svendborg Musikskole. Det er der mange grunde til. Vi vil gerne styrke skolens aktive musikliv. Vi vil give eleverne mulighed for at afprøve forskellige instrumenter. Vi vil styrke elevernes alsidige udvikling og styrke deres koncentration og læring.

En række undersøgelser peger på, at musikundervisningen gavner elevernes koncentration og læring (Bl.a. Kjeld Fredens, 'Mennesket i hjernen', 2012).

Jeg vil påstå, at man ikke behøver lave diverse empiriske undersøgelser eller doktorafhandlinger, for at kunne måle effekten. Man kan bare gå ind i musiklokalet på Ollerup Friskole onsdag kl. 10.30, hvor 4. klasse har blæserundervisning med Kim (fra Svendborg Musikskole) og Tom (musiklærer på Ollerup Friskole). Der er fokus og fuld koncentration i lokalet. Og det bliver der nødt til at være. Der er ikke plads til diverse sidespring, og eleverne kan ikke lige sætte sig ned og lave side 54 i bogen. Det er en disciplin, hvor alle skal fokusere på det samme - på samme tid. Blæs, når du skal blæse. Lyt, når du skal lytte. Det er vigtig læring - og eleverne elsker det.

Når nu alle er enige om, at vi ikke kan forudse, hvilke færdigheder og hvilken viden, der bliver efterspurgt i fremtiden, så burde det måske have større konsekvenser for, hvordan skoleskemaet ser ud?

Måske bliver det lige så vigtigt i fremtiden at kunne spille et instrument som at kunne matematik, tysk og biologi? Og hvis ikke...så er det i hvert fald en kompetence, der kan bruges til glæde for en selv og for de fællesskaber, man bliver en del af i fremtiden.