Aftaler med Koda og Gramex samt VISDA

Medlemmer af Dansk Friskoleforening skal selv til- eller framelde sig KODA/GRAMEX-aftalen og VISDA-aftalen via Friskolernes Hus senest 13. januar 2023.
Af: Anne Simonsen, Friskolernes Hus
06.12.22

Brug af musik på skolen - aftale med Koda og Gramex
Som medlem af FRISKOLERNE kan skolen tilmelde sig en aftale med Koda og Gramex og dermed opnå tilladelse til at bruge musik også uden for undervisningen – eksempelvis til:

·  Baggrundsmusik (radio, tv, cd, smartboards, youtube mv.) i klasselokaler, gangarealer, kantiner mv.

·  Enkeltstående arrangementer med musik – diskotek, fester, koncerter mv.

·   Filmforevisninger (ekskl. film fra Det Danske Filminstitut og MitCFU).

Aftalen erstatter den betaling, som skolen ellers ville være forpligtet til at betale.

Opkrævning i januar 2023
Betalingen opkræves af FRISKOLERNE i januar 2023. Der opkræves 5,25 kr. pr. elev til Koda og Gramex. Til- og framelding til FRISKOLERNEs rabataftale med Koda og Gramex skal for 2023 finde sted inden den 13. januar 2023 ved henvendelse til Friskolernes Hus – 62613013.

Skoler tilmeldes ikke automatisk, men hvis man tidligere har været tilmeldt, fortsætter det uændret. Nye skoler skal aktivt tilmelde sig. Hvis I er i tvivl om, hvorvidt skolen er tilmeldt, så kontakt Friskolernes Hus.

KODA/GRAMEX-aftalen med tilhørende tilmeldingsblanket kan hentes til download HER.

Brug af billeder i skolen - aftale med VISDA (tidl. Copydan Billedkunst)
FRISKOLERNE har indgået aftale med VISDA om opkrævning af licens for brug af billeder i grundskolen. Rammeaftalen kan hentes HER.

Aftalen gælder eksempelvis brug af billeder:

·       hentet fra internettet

·       brugt som digitale kopier

·       overført til overhead, digitale tavler og interne digitale netværk

·       analoge, for eksempel indscannede billeder, der overføres til digitale medier.

Vilkårene for aftalen med VISDA kan læses HER.

Alle medlemsskoler er automatisk tilmeldt ordningen, men kan framelde sig senest den 13. januar 2023 - ved at indsende en "tro og love-erklæring” pr. e-mail til: kontakt@friskolerne.dk. Denne erklæring kan hentes til download HER.

Årlig opkrævning i januar 2023
Taksten for 2023 er ca. 19 kr. pr. elev.