Alle Børn Cykler - skal I være med til september?

Igen i år afvikler Cyklistforbundet kampagnen Alle Børn Cykler. Find gratis undervisningsmateriale, deltag i konkurrencer og download en cykel-tjekliste til forældrene.
Af: Mie Lund Hansen, Friskolernes Hus
Pædagogik & skoleliv , Administration
22.05.23

Børn bevæger sig i dag mindre end nogensinde. Ifølge Sundhedsstyrelsen lever kun 26 procent af de 11-15 årige børn i Danmark op til anbefalingen om mindst en times fysisk aktivitet hver dag.

Cyklistforbundet står sammen med Novo Nordisk og Sundhedsstyrelsen bag motionskampagnen Alle Børn Cykler. Her får skoler og lærere hjælp til at integrere cyklen i skolens hverdag og i undervisningen - både indendørs og udendørs - og elever på alle klassetrin får mulighed for en mere fysisk aktiv og lærerig skoledag.

Alle Børn Cykler henvender sig til alle klassetrin, og det er gratis at deltage. Udover at få en masse motion selv, så indeholder kampagnen en landsdækkende cykeldyst, undervisningsmateriale til fagene og en forældreindsats. Til sidst kåres årets vinderklasse og og årets børnecyklist.

Gratis undervisningsforløb og mulighed for at cykler til alle i klassen - også læreren

Kampagnen, Alle Børn Cykler, kører fra d. 4-17 september 2023. I to uger skal klassen cykle så mange dage som muligt for at samle point og deltage i lodtrækningen om de mange lækre præmier. Hovedpræmien er en spritny cykel fra HF Christiansen til alle elever i klassen OG klassens lærer.

Udskolingsklasserne har i år også mulighed for at være med i en række særkonkurrencer fx årets KM-challenge, hvor eleverne skal cykle så mange kilometer som muligt. Derudover kan du som lærer vælge mellem to skarpe undervisningsforløb til dansk, hvor eleverne med udgangspunkt i filmen ”Backseat Generation?” skal arbejde med enten samtalepodcasts eller Bikestagrams.

Vigtige datoer 2023

1. maj: Tilmeldingen for skolerne/klasserne åbner
25. august: Frist for tilmelding
4. - 17. september: Alle Børn Cykler 2023
1. oktober: Frist for at indtaste klassens cykeldage og øvrige resultater og deltage i lodtrækningen om årets præmier.
6. oktober: Vi kårer årets vinderklasser og "Årets Børnecyklist".

LÆS MERE om Alle Børn Cykler HER - og find materiale til dig som er lærer, samt gode guides til dig som er forælder.