At være noget andet, når man kan

Af: Af Torsten Bo Kristensen, skoleleder ved Kertemindeegnens Friskole
Friskolestafetten
10.01.17

Da jeg var teenager balancerede jeg altid – som de fleste andre, tror jeg - mellem ønsket om at ligne mine jævnaldrende mest muligt, og så lige være en lille smule anderledes, når jeg syntes, der bød sig en mulighed for det. Uden dog at risikere min samlede sociale position ved at være alt for særlig.

Når nu det var vigtigt for mig at være langhåret, måtte jeg finde en form for langhåret, der ikke kostede mig mit gode ry og rygte for slet ikke at tale om pigernes gunst – det sidste lykkedes nok kun delvist.

På samme måde kan man som friskole nogle gange lede efter de steder, hvor vi har mulighed for – men også tør – at byde os til som et tydeligt alternativ. De fleste af os har et nogenlunde billede af, hvad det er for en type skole, vi gerne vil lave, men samtidig har vi også et øje på, at det ikke kommer til at virke så langhåret, at vi mister gunsten hos de forældre, vi gerne vil have, vælger os til.

Værdier som dannelse og forpligtende fællesskab kan lyde helt alternativt, hvis de står alene eller bare nævnes før faglighed og individuelle handleplaner. Det alternative kan tage mange former og være mere eller mindre langhåret, når det kommer til stykket. Nogle gange handler det derfor også om simpel kommunikation, der kan modvirke for mange forforståelser, som alle vi forældre jo naturligt nok er farvet af.

På Kertemindeegnens Friskole har vi valgt, at ét godt sted for os at markere os som et synligt markant andet tilbud end det kommunale, er ved at lave en 10. kl., der har et fokus på både faglig udvikling og i særdeleshed på dannelse i en form, hvor omdrejningspunktet er fortælling og formidling. En slags hjemmeboende efterskoleophold.

Vores lokale kommune har – som mange andre - valgt at samle alle deres elever på 10. årgang på et stort center, der så kun rummer 10. kl.

Her kan man som friskole tilbyde et tydeligt alternativ. En mindre og mere tryg gruppe, men også en gruppe, der bliver en del af skolens samlede liv. Garanteret til stor glæde for os alle på skolen, hvor vi kan få gavn af den modenhed, de største af vores elever kan bidrage med til fællesskabet.

For os er 10. kl. altså et punkt, der tydeligt kan understrege nogle af de steder, hvor vi er noget andet end det kommunale tilbud. Vi tør være en lille smule mere langhårede, og vi synes, det giver os mulighed for at vise, hvem vi er. På den måde kan 10. kl. være med til at profilere os som en skole med nogle bestemte værdier.

Fra mig skal lyde en opfordring til at oprette 10. kl. på så mange af vores skoler som muligt. Det er godt for vores børn at kunne vælge en alternativ 10. klasse, og det er godt for vores skoler at få de modne unge mennesker med i fællesskabet.

Det koster arbejde og usikkerhed undervejs, men det er bestemt indsatsen værd.

Kast jer ud i det!