"BARNET" er temaet i Magasinet Friskolen nr. 15

Det handler om, hvordan barnets rolle gennem tiden har ændret karakter: Hvor barnet tidligere blev anset som billig arbejdskraft, er barnet i dag blevet familiens centrum.
Af: Malene Lund Smidt, Friskolernes Hus
Pædagogik & skoleliv , Administration , Magasinet Friskolen
07.05.19

I TEMAET undersøger Magasinet Friskolen, hvordan og hvorfor vi i højere og højere grad overlader vores børn til lærere, pædagoger, reklamefolk, popstjerner og markedsøkonomer - og lader børnene alene om at finde ud af meningen med det hele.

I artiklerne, "Min barndom", kan du møde tre personer med meget forskellig alder, der alle fortæller om deres skolegang, og hvordan denne har påvirket dem og deres barndom. Du kan møde Mikkel på 20 år, Jytte på 60 år og den 100-årige Karen. Deres fortællinger giver os et indblik i, hvordan både skolen og børns skolegang har ændret sig gennem tiden.

Apropos et ændret syn på børn og deres skolegang, så sendte Den Grønne Friskole 47 børn ud i en skov i 10 skoleuger for at se, hvad der skete. Du kan læse om, hvordan eksperimentet blev lavet for at udfordre læringsbegrebet og give børnene et tættere forhold til naturen. Magasinet Friskolen har bedt pædagogisk leder på Den Grønne Friskole, Nadia Raphael Ranthje, fortælle om de erfaringer, skolen gjorde sig undervejs i eksperimentet, og hvordan man forklarer forældre, at deres børn skal gå 10 uger i skole i naturen.

I dette nummer af Magasinet Friskolen er Unge Stemmer tilbage. I et samarbejde mellem Magasinet Friskolen og en friskole arbejder en gruppe udskolingselever med de historier, som de unge selv synes, er vigtige i deres liv. Denne gang har magasinet besøgt Ollerup Friskole på Sydfyn. Det handler bl.a. om døde hundehvalpe og guldfisk i blendere, mobning, når kunsten healer, om unge mødre og meget mere.

Et ø-samfund - bare uden vand omkring handler om Håstrup nord for Fåborg. En fortælling, der kunne have været den klassiske om en landsby, der langsomt døde hen... men som er lige præcis det modsatte! Håstrup er nemlig en tilflytterby med fuldt knald på udviklingen.

I serien, 'Hjemme hos', er Magasinet Friskolen denne gang på besøg hos Christina Koch Pedersen, som er enlig mor til Mira, Silje og Izabella. Familien repræsenterer en familetype, der findes 110.831 stk. af i Danmark.

Alt det og meget mere kan du læse i Magasinet Friskolen nr. 15. Vi ønsker dig rigtig god læselyst!

HUSK AT DOWNLOADE MAGASINETS APP!

I APP'en kan du læse alle artikler fra Magasinet Friskolen helt gratis.

APP'en kan downloades her:
iPhone/iPad
Android- Smartphone/tablet