Bekendtgørelse om procedure for optagelse på gymnasiale uddannelser

Optagelse på en gymnasial uddannelse er en proces med mange trin for både eleven, der søger om optagelse, for den afleverende skole og ikke mindst for den uddannelsesinstitution, som eleven skal optages på.
Af: Peter Højgaard Pedersen, Friskolernes Hus
19.12.18

Reglerne for dette forløb er beskrevet i en ny bekendtgørelse om optagelse på de gymnasiale uddannelser og om kapacitetsfastsættelse på institutionerne. Som bekendtgørelsens titel antyder, er der fokus på, hvordan gymnasieskolerne kan fastsætte deres kapacitet ud fra, hvor mange ansøgere, der har søgt om optagelse senest den 1. marts.

Bekendtgørelsen beskriver også forløbet for de elever, der skal til optagelsesprøve, fx fordi de kommer fra en prøvefri skole.

Bekendtgørelsen trådte i kraft den 15. december og har således virkning for optagelserne til skoleåret 2019-2020. Den tidligere optagelsesbekendtgørelse – Bekendtgørelse nr. 108 af 4. februar 2016 om optagelse på de gymnasiale uddannelser – er ophævet.

Den nye ”optagelsesbekendtgørelse” kan findes <link https: www.retsinformation.dk forms _blank external-link-new-window internal-link>HER