Bliv værtsprojekt for en international volontør

Gennem International Cultural Youth Exchange (ICYE) kan jeres skole som projekt modtage en international volontører. De bliver en hjælp i det daglige arbejde, f.eks. i køkkenet, som lærerassistent, støtte til pædagogerne eller andet.
Af: Mie Lund Hansen, Friskolernes Hus
Pædagogik & skoleliv , Kurser & arrangementer , Administration
24.03.21

Udvekslingsorganisationen Dansk ICYE starter nyt program op i Danmark for unge tyske volontører i aldersgruppen 18-26 år. Organisationen forventer i første omgang at modtage mellem 4 og 6 volontører efter sommerferien til 6 og 12 måneders ophold, og de leder i den forbindelse efter skoler som kunne være interesserede i at være værtsprojekt.

ET PROJEKT ER en arbejdsplads, f.eks. en skole, en børnehave, en efterskole eller et aktivitetscenter. Det kan også være mange andre typer af arbejdspladser, dog ikke private virksomheder.

Dansk ICYE samarbejder med forskellige projekter i hele Danmark om kulturudveksling gennem frivilligt arbejde. Det vil sige, at målet med et volontørophold er at lære mere om hinandens kulturer og forstå verdens mangfoldighed. Som projekt for en international voluntør får I dermed mulighed for at give jeres arbejdsplads et andet syn på tingene samt muligheden for at inkludere en person i jeres hverdag, der kan bidrage med nye måder at se verden og hverdagen på. Volontøren bliver også en ekstra hånd i hverdagen til f.eks. udflugter, arrangementer eller undervisning. I får en volontør, der er interesseret i at opleve en dansk hverdag, lære det danske sprog og være en del af en dansk familie og arbejdsplads.

Volontøren skal bo hos en værtsfamilie, som findes i samarbejde med skolen. Volontøren modtager lommepenge og støtte til transport og fritidsaktiviteter. Værtsfamilien modtager støtte gennem Dansk ICYE.

LÆS MERE om muligheden for at blive projekt samt andres erfaringer med at være projekt HER.