Da Gert blev til Kamilla

Ansatte, børn og forældre på Rudersdal Lilleskole fik lidt at tale om, da pedel Gert sprang ud som kvinde.
Af: Per Ølholm // Foto Sophia Juliane Lydolph
01.10.18

Mand, arbejdstøj og neglelak.

Kombinationen fik de ældste elever til at snakke lidt i krogene, da Gert Kynskov startede som pedel på Rudersdal Lilleskole.

"Både lærere og elever kom til mig og spurgte, om jeg vidste, hvad der var med ham pedellen," fortæller skoleleder Vibber Maria Matthiesen.

Det blev starten på en rejse, som Vibber i dag ikke ville have været foruden.

Men hvordan starter man den samtale. For Gert og Vibber kom det helt naturligt, da de en dag var i gang med at flytte borde, og Gerts telefon ringede.

"Han tog den og sagde 'hej, det er Kamilla'. Så vidste jeg, at det var nu," siger Vibber med et grin.

Gert har siden barndommen vidst, at han var speciel. At han var født i den forkerte krop. Desværre var det et stort tabu i mange årtier, til han som 62-årig endelig fik mod til at vise verden hans rigtige jeg. Og nu var turen kommet til arbejdspladsen på Rudersdal Lilleskole.

Vibber fik en lang snak med Kamilla og gik derefter i gang med at bringe nyheden videre til skolens ansatte, børn og forældre.

"Der var vildt positiv reaktion. Folk skrev tilbage, at de var stolte over at være en del af en skole, hvor der var plads til mangfoldighed," fortæller hun.

I dag passer Kamilla sit arbejde, som hun gjorde før. Håret er længere, der er smykker, lidt makeup og neglelak. Men arbejdstøjet er det samme.

"Jeg har ikke noget behov for at vise mig frem. Det handler om en følelse inden i," fortæller Kamilla, som netop har været på pedelkonference med en masse mænd.

"Det tog de meget pænt," fortæller hun med et grin.

Kamillas historie har efterhånden spredt sig ud over Ruderdals grænser. Den er blevet et billede på en minoritets mulighed for at leve et almindeligt liv og blive accepteret på arbejdspladsen. Og Kamilla har da også både mødt ligestillingsministeren og statsministeren i forbindelse med Copenhagen Pride.

På skolen har de yngste elever taget hende helt ind og stiller masser af spørgsmål. Til gengæld er de ældste drenge lidt usikre.

"Jeg bliver nok et billede på deres egen tvivl. 'Bliver jeg måske sådan?' 'Er han bøsse?' De går i en bue uden om mig. Det skal nok ændre sig med tiden," siger Kamilla Louise Kynskov.

For Skoleleder Vibber Maria Matthiesen har mødet med Kamilla været en kæmpe øjenåbner.

"Hun er et vanvittigt modigt menneske," siger hun og fortsætter.

"Jeg har lært en masse om, hvad det vil sige at være transseksuel. Kamilla er en gave for os alle her på skolen."

Læs hele Kamillas historie i Magasinet Friskolen

I årene efter blev Gert mere modig og overskred forbudte grænser. Købte selv pigetøj i genbrugsbutikker og skjulte det på værelset. Når han så sit snit til det, klædte han sig i kjoler og gik ud i natten i Nærum.

“Så gik jeg aftentur og promenerede, uden at nogen kunne se mig. Det føltes dejligt og hemmeligt. I mørket kunne jeg være den, jeg gerne ville være.”

<link https: friskoler.link gert_kamilla external-link-new-window internal-link>Tryk her