Dagtilbudsloven udsendt i opdateret udgave

Loven om dag-, fritids- og klubtilbud m.v. til børn og unge – populært kaldet dagtilbudsloven – er udsendt i ajourført udgave.
Af: Peter Højgaard Pedersen, Friskolernes Hus
Administration , Pædagogik & skoleliv
24.10.18

I den ajourførte udgave er lovændringerne siden juni 2016 og frem til og med den seneste ændring af 29. maj 2018 indarbejdet. Den nye udgave er udsendt med lovbekendtgørelse nr. 1214 af 10. oktober 2018.

Ifølge Børne- og Socialministeriets orienteringsskrivelse til landets kommuner er de større ændringer af loven

• Pkt. 2.3: Den pædagogiske læreplan

• Pkt. 2.4: Krav til private pasningsordninger. – Friskoler kan også etablere private pasningsordninger, og der er i forbindelse med den nye dagtilbudslov sket en del ædringer på området.

• Pkt. 3.2: Deltidsplads til børn af forældre på barselsorlov. – En deltidsplads er en plads, hvor barnet kan være i daginstitutionen i op til 30 timer om ugen mod en reduceret egenbetaling. Forældrene skal ansøge kommunen om godkendelse til deltidsplads senest to mdr. før, forældrene ønsker deltidspladsen. – Deltidspladser bliver en mulighed fra 1.1.2019.

• Pkt. 3.2.3. Hvad forstås ved reduceret betaling? Her er der væsentlig grund til opmærksomhed, idet det er væsentligt, hvordan kommunen vil foretage beregning af det reducerede i tilskud. En række udgifter er nemlig uafhængige af, hvor mange timer et barn er i institutionen.

• Pkt. 3.2.4.  Kommunalbestyrelsen skal fastsætte retningslinjer for deltidspladser

• Pkt. 3.5: Bedre vilkår for private leverandører

<link https: www.retsinformation.dk forms _blank external-link-new-window internal-link>LINK til den gældende dagtilbudslov