Dansk Folkeoplysnings Samråd indstifter ny pris

Ny pris belønner et ekstraordinært folkeoplysende initiativ, der med stor gennemslagskraft har udviklet folkeoplysningen og skabt nye fællesskaber. Det er muligt at indstille sin kandidat frem til 1. juli 2022. Læs mere her.
Af: Mie Lund Hansen, Friskolernes Hus
Pædagogik & skoleliv , Kurser & arrangementer , Administration
15.06.22

Dansk Folkeoplysnings Samråd (DFS) har indstiftet en ny pris, som uddeles første gang i oktober 2022. Prisen har fået navnet 'Folkeoplysningens Pris' og skal fejre folkeoplysningen og den sammenhængskraft, som den skaber i samfundet.

Prisen belønner et ekstraordinært folkeoplysende initiativ, der med stor gennemslagskraft har udviklet folkeoplysningen og skabt nye fællesskaber. Den uddeles til en landsdækkende eller lokal forening eller organisation, der har været frontløber i at forfølge nye spor i folkeoplysningen.

Med prisen følger 10.000 kr., der er øremærket til at udbrede det folkeoplysende initiativ. Prisen uddeles for første gang den 6. oktober 2022 i Kulturhus Bunkeren i Aarhus til 'Folkeoplysningens Dag', der arrangeres af DFS

Indstilling af kandidater
Det er muligt at indstille kandidater til prisen frem til den 1. juli 2022. Herefter udvælger en jury, der er nedsat af DFS, i første omgang fem nominerede blandt de indstillede kandidater, som DFS præsenterer på deres kanaler i løbet af september 2022.

Juryen lægger vægt på følgende:

o   Initiativet skal være ekstraordinært, hvor foreningen eller organisationen går forrest og skaber nye muligheder for folkeoplysningen.
o   Initiativet skal skabe nye former for fællesskaber, der bryder med vane- eller kassetænkning.
o   Initiativet skal udføres med en ’gennemslagskraft’, der får deltagerne til at engagere sig i en sag.
o   Initiativet skal udvikle folkeoplysningen og skabe reelle forandringer for mennesker til inspiration for andre folkeoplysende aktører.

Den endelige vinder får overrakt prisen til ’Folkeoplysningens Dag’, der afholdes for første gang den 6. oktober 2022 i Kulturhus Bunkeren i Aarhus.

Vil du vide mere?
Du kan læse mere om Folkeoplysningens Pris og indstille din egen kandidat HER.