Dansk i Tyskland - et gratis formidlingstilbud

Dansk Centralbibliotek for Sydslesvig har udarbejdet et formidlingstilbud med titlen ”Dansk i Tyskland”. Forløbet har til formål at udbrede kendskabet til og viden om det danske mindretals fortid og nutid. Måske er det noget for en klasse hos jer?
Af: Mie Lund Hansen, Friskolernes Hus
Pædagogik & skoleliv , Kurser & arrangementer , Administration
12.08.22

Dansk Centralbibliotek for Sydslesvig har udarbejdet et formidlingstilbud med titlen ”Dansk i Tyskland”. Tilbuddet henvender sig til kultur- og uddannelsesinstitutioner i Danmark med det formål at udbrede kendskabet til og viden om det danske mindretals fortid og nutid - måske er det noget for en klasse hos jer?

Det danske mindretal i Sydslesvig

Få en introduktion til det danske mindretal i Sydslesvig. Med udgangspunkt i en række tematikker vedrørende identitet, sprog og fremtid, behandles spørgsmål som:

• Hvad er danskhed?
  • Hvordan er det at være dansk i Tyskland?
  • Hvad kendetegner det danske mindretal i dag?
  • Hvilken betydning har det danske sprog for identiteten?
  • Hvilke udfordringer står det danske mindretal overfor i dag?

Tværfaglighed og aktivt engagement

Formidlingen omfatter ikke kun en historisk dimension, men inddrager aspekter, som relaterer sig til fagområderne samfundsfag, tysk og dansk. Derudover tager formidlingen afsæt i aktivt engagement fra deltagerne. Gennem en række aktiviteter skal deltagerne arbejde med forskellige tematikker, som vedrører det danske mindretals livsverden.

Vil du vide mere?

Tilbuddet er støttet af Folketinget og er gratis for skoler at deltage i. For yderligere spørgsmål, kontakt Rejhan Bosnjak på mail.

LÆS MERE HER.