Databeskyttelse for børn og unge

Datatilsynet vil i løbet af 2021 udgive nye oplysningskampagner rettet mod børn og unge vedr. deling af personlige oplysninger på nettet. I første omgang har de udgivet tre videoer, en rettighedsværktøjskasse samt en quiz. Læs mere her.
Af: Dzenana Causevic, Friskolernes Hus
Pædagogik & skoleliv , Administration
05.01.21

Datatilsynet har lavet en ny underside på deres hjemmeside samt små videoer om databeskyttelse rettet mod børn og unge. Materialet på siden handler om brug af sociale medier og deling af billeder på nettet. Formålet er at oplyse om rettighederne på området samt at invitere børn og de unge til at tage kritisk stilling, når andre behandler oplysninger om dem.

"Online aktivitet er integreret del af de fleste børn og unges hverdag. Samtidig er det en gruppe, der typisk er mindre bevidste om de risici, der kan gøre sig gældende, når andre behandler oplysninger om dem, ligesom de ofte ikke kender til deres rettigheder på området. Bl.a. på baggrund af dette foreskriver reglerne for databeskyttelse, at børn og unge bør nyde en særlig beskyttelse af deres personoplysninger."

I skrivende stund indeholder hjemmesiden en rettighedsværktøjskasse, en quiz samt tre videoer med følgende titler:

• Passer du på dine personlige oplysninger?
  • Ved du, hvordan du kan beskytte dine personlige oplysninger?
  • Ved du, hvor mange oplysninger om dig der samles ind på en dag?

FIND Datatilsynets hjemmeside til børn og unge HER.