De frie skoler udvikler fælles pædagogik: Nye samtaleformater på vej

30 medarbejdere fra ni høj-, fri- og efterskoler mødtes i starten af september for at udvikle nye samtaleformater, der skal styrke børn og unges demokratiske virkelyst. Det er første gang, de frie skoler arbejder sammen om at udvikle fælles pædagogiske værktøjer.
Af: Malene Lund Smidt, Friskolernes Hus
Pædagogik & skoleliv , Administration
18.09.19

Samarbejdet mellem skolerne er en del af Frirummets pædagogiske initiativ, der ælter undervisning, elevdemokrati og skolernes engagement i samfundet sammen til en dej af demokratisk samtale og virkelyst.

Et fælles værdigrundlag
”En af de ting, der er rigtig sjov ved at være sammen på tværs af skoleformerne, er, at vi oplever, vi taler ind i de samme værdier.”
- Birthe Kidde Skov, skoleleder på Vejle Friskole

En blanding af repræsentanter fra alle tre skoleformer arbejdede sammen i værksteder for at udvikle værktøjer, der kan fungere i alle skoleformerne. Fra første tone, der forlod de sangvante struber til morgensangen, stod det fælles værdisæt klart som en rød tråd, der bandt alle deltagerne sammen. Udfordringen med at få værktøjerne til at passe til alle skoleformerne blev taget imod med åbne arme, og det gjorde, at resultaterne blev konkrete, men tilpas fleksible til at det kan tilpasses både højskoleelever og elever i indskolingen.

Hvis man kan få elever i 5. klasse til at synes, det er spændende, så skal det altså også nok lykkes for højskoleeleverne.
- Ole H. B. Andreesen, underviser på Askov Højskole

Fundamentet er lagt
Udviklingen skete i samarbejde med Nadja Pass, rektor på Samtidens Akademi og stifter af Borgerlyst, Jonas Lieberkind, lektor ved Danmarks Pædagogisk Institut, og Frirummet. Hovedingredienserne var dog de vilde idéer, lærerne konstant smed på bordet.

I løbet af to dage fik deltagerne udviklet seks samtaleformer, der over efteråret skal testes, tweakes og tilpasses ude på skolerne. Men de blev også mindet om, at skolerne står på skuldrene af hinanden, og en kim til kommende samarbejder mellem skolerne blev sået.

”Jeg kommer til at blive helt vildt begejstret over, at skolerne hænger sammen. At det er et fællesskab, der er større, end når vi bare mødes i Efterskoleforeningen.”
- Ronja Røskva Andersen, underviser på Baunehøj Efterskole

Nu er surdejen blevet blandet på Askov Højskole, og hver skole har taget deres lille glas med hjem. De næste par måneder får vi at se, hvor mange forskellige brød der kan bages på den samme dej.

Udviklingsarbejdet blev foretaget af medarbejdere fra Askov Højskole, Egmont Højskolen, Grundtvigs Højskole, Baunehøj Efterskole, Brejning Efterskole, Eriksminde Efterskole, Vejle Friskole, Hillerød Lilleskole og Den Fri Hestehaveskole.