De nye regler om fraværsregistrering gælder ikke for frie grundskoler

Den nye bekendtgørelse om elevers fravær fra undervisningen i folkeskolen blev udstedt den 24. oktober.
Af: Peter Højgaard Pedersen, Friskolernes Hus
06.11.19

I forbindelse hermed har der været en del artikler og indlæg i dagspressen om de nye regler, som medfører, at højt fravær kan resultere i, at forældrene trækkes i børnechecken. Reglerne, der træder i kraft den 1. januar 2020, gælder ikke for friskoler og andre frie grundskoler.

Bekendtgørelsen beskriver ganske detaljeret, hvordan lederen af en folkeskole skal registrere fravær, reagere i tilfælde af en elevs fravær og hvornår kommunalbestyrelsen skal underrettes.

I en fri grundskole har skolelederen ansvar for, at eleverne modtager en undervisning, der står mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen. Det indebærer blandt andet, at skolelederen skal føre tilsyn med elevernes fravær, og at skolelederen er forpligtet til at skride ind, når en elevs fravær er bekymrende højt eller har en karakter, hvor der kan være tvivl om, hvorvidt eleven modtager en undervisning, der står mål med, hvad der kræves i folkeskolen.

Bekendtgørelsen om elevers fravær i folkeskolen kan hentes HER.