Demokratifestival i Ollerup fejrer Grundlovsdag med prisoverrækkelse, taler og underholdning

De fire frie skoler i Ollerup fejrer demokratiet og inviterer til Demokratifestival på Grundlovsdag den 5. juni. Her modtager den digitale avis Zetland Folkets Journalistpris 2023 og dagen byder desuden på både taler, underholdning og fællessang.
Af: Mette Marie Møller, Friskolernes Hus
Pædagogik & skoleliv , Kurser & arrangementer , Presse & politik
02.06.23

På mandag den 5. juni er det Grundlovsdag og derfor er der igen Demokratifestival i Ollerup.
Festivalen er et samarbejdet mellem de fire frie skoler i Ollerup og er åben for alle.

Demokratifestivallen afholdes på Gymmastikhøjskolen Ollerup, Svendborgvej 3 5762 Vester Skerninge, og der er gratis adgang til pladsen.

Ud over taler, musik og fællessang overrækker Frirummet Folkets Journalistpris 2023 til dette års vinder, den digitale avis Zetland.

En særlig pris
Folkets Journalistpris uddeles til et medie, der med afsæt i fællesskabet, skaber rum for en tillidsfuld, demokratisk debat. I modsætning til andre journalistpriser, har alle kunnet indstille kandidater til Folkets Journalistpris.

Et ungepanel bestående af 45 elever fra friskoler, efterskoler og højskoler har været involveret i arbejdet med udvælgelsen af de nominerede. De unge mødtes i april på Ungdomsøen ud for København, hvor de diskuterede, hvad god journalistik er, og hvordan de fem nominerede medier lever op til prisens kriterier.

Det er anden gang, Frirummet uddeler Folkets Journalistpris. Frirummet er et fælles initiativ mellem FRISKOLERNE, Efterskolerne og Højskolerne med støtte fra Trygfonden.
Frirummet arbejder på forskellige måder for at styrke den offentlige samtale. Læs mere her.

Efter prisoverrækkelsen underholder blandt andet Ollerup Friskole, ligesom politikere og andre folkevalgte deltager i dagens program.
Se hele programmet her.