Husk evaluering af den samlede undervisning

Ifølge friskolelovens § 1b skal skolerne "regelmæssigt foretage en evaluering af skolens samlede undervisning og udarbejde en plan for opfølgning på evalueringen". Resultatet af evaluering og opfølgningsplan skal endvidere kunne ses på skolens hjemmeside.
Af: Vibeke Helms, Friskolernes Hus
27.09.22

Styrelsen for Undervisning og Kvalitet, STUK, har iagttaget, at en del skoler mangler at offentliggøre deres evaluering og opfølgningsplan på skolens hjemmeside. Vær opmærksom på, at alle skoler skal offentliggøre:

• Resultat af skolens evaluering

Hvor man forholder sig til ”stå mål med kravet”

• Opfølgningsplan på evalueringens resultat

Hvad gør skolen med resultatet af evalueringen?

Evalueringen skal foregå regelmæssigt, men der er ikke formkrav på evalueringen. Man skal dog sørge for at dække den samlede undervisning over en årrække. Hvis I på skolen har brug for inspiration, så kan man fx evaluere i et rul, hvor man skiftevist fokuserer på:

• De humanistiske fag
  • De naturfaglige fag
  • De praktisk -musiske fag

Det kan være hensigtsmæssigt at forholde sig til tidligere evalueringer og opfølgningsplaner, samt angive hvornår der evalueres næste gang. Den tilsynsførendes tilsynserklæring kan ikke regnes for skolens evaluering.

LÆS MERE HER

Ved yderligere spørgsmål, kontakt Ole Carl Petersen eller Vibeke Helms.