Fokus på sundheds- og seksualundervisning

Undervisningsministeriet har inviteret til dialogmøde om sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab.
Af: Peter Højgaard Pedersen, Friskolernes Hus
Administration , Pædagogik & skoleliv
23.01.19

Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab er et obligatorisk emne i folkeskolen fra børnehaveklassen til 9. klasse og dermed et fagområde, som undervisningen på de frie grundskoler skal stå mål med. I folkeskolen har emnerne ikke selvstændigt timetal, men skal indgå i undervisningen i de obligatoriske fag. Det er skolelederens ansvar, at emnerne indgår i skolens undervisning.

Resultat af undersøgelsen
En undersøgelse, foretaget af Undervisningsministeriet, viser, at der mangler ledelsesmæssig prioritering og klar ansvarsfordeling med hensyn til undervisningen i sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab.

Undersøgelsen er baseret på spørgeskemaundersøgelser blandt skolechefer, skoleledere, undervisere, elever i (4., 7., 9. klasse) og forældre samt interviews med elever, lærere og skoleelever på tre folkeskoler og to frie grundskoler.

Der efterspørges mere faste rammer for undervisningen, og undersøgelsen viser, at lærerne kun i ringe omfang kender rammerne for sundheds- og seksualundervisningen og familiekundskab blandt andet i form af Fælles Mål, læseplan og vejledning fra Undervisningsministeriet.

Elevernes svar
Elevernes svar tyder, ifølge undersøgelsen, på, at undervisningen er utilstrækkelig, når det gælder emner som rettigheder, normer, mangfoldighed, reproduktion og seksualitet samt seksuel sundhed.

Ministeren mener, at der er behov for at løfte undervisningen i sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab i grundskolen. Første skridt er et dialogmøde den 29. januar, hvor folkeskolens parter, eksperter og interesseorganisationer er inviteret.

Evalueringen af sundheds- og seksualundervisning og familiekendskab kan hentes <link file:4163 download internal-link>HER

Bilag 1-5 til evalueringen kan hentes <link https: uvm.dk media filer uvm aktuelt pdf19 _blank external-link-new-window internal-link>HER