FORMAND: DER ER BRUG FOR ANTIBUREAUKRATISKE LØSNINGER NU

Formand for Dansk Friskoleforening Peter Bendix Pedersen skriver i dag i Politiken Skoleliv, at det er tid til at erstatte styring med ansvar og tillid og give de skoler, der kan leve op til sundhedsmyndighedernes vejledning, lov til at tage de ældste elever tilbage i skolen.
Af: Mette Marie Møller, Friskolernes Hus
Pædagogik & skoleliv , Presse & politik
07.05.20

Formand for Dansk Friskoleforening Peter Bendix Pedersen skriver i Politiken Skoleliv, at det er tid til at erstatte styring med ansvar og tillid og give de skoler, der kan leve op til sundhedsmyndighedernes vejledning, lov til at tage de ældste elever tilbage i skolen -

»I friskoleregi har vi som bekendt gode erfaringer med at udfylde rammerne for den tillid, samfundet viser os. Friskolerne vokser ud af civilsamfundet, og vi ved, at der ud af tillid vokser et stærkt engagement. Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at skolerne er indstillet på at bidrage til fase to af genåbningen på ansvarlig vis.

Det vigtigste lige nu er at give de unge i de ældste klassetrin i grundskolen, på efterskoler, højskoler og ungdomsuddannelserne håb om, hvornår det er deres tur til at se deres venner, lærere og skolen igen. Tro på, at det er ansvarlige unge og voksne, der kan tage hånd om de fortsatte restriktioner.

Vi har brug for antibureaukratiske løsninger nu, der kan tilpasses lokalt. Lad ikke laveste fællesnævner eller trang til overstyring tage mere end højest nødvendigt af ungdommens forsømte forår 2020.«

Læs hele artiklen i Skoleliv.