Forsøg med nye karakter- og bedømmelsesformer

Børne- og Undervisningsministeriet igangsætter et forsøg med tre karakter- og bedømmelsesformer, og skoler, der har interesse i det, kan nu ansøge om at deltage.
Af: Mie Lund Hansen, Friskolernes Hus
Pædagogik & skoleliv , Administration
02.06.22

Hvad betyder forskellige karakter- og bedømmelsesformer for elevernes motivation og trivsel? Det er noget af det, Børne- og Undervisningsministeriet vil undersøge met nyt forsøg, der nu sættes i gang.

Hvis I som skole er interesserede, så kan I være med til at udvikle og pilotafprøve tre nye muligheder inden for karaktergivning og bedømmelse:

• Standpunktskarakterer i arbejdsindsats
  • Standpunktskarakter i ’orden og adfærd’
  • Karakterfrihed og skriftlig formativ feedback

I løbet af skoleåret 2022/2023 vil de deltagende skoler tage del i forskellige udviklingsaktiviteter sammen med STUKs læringskonsulenter. Her kan skolerne få indflydelse på den nye tilgang til karaktergivning og bedømmelse, som et større antal skoler derefter kan afprøve fra sommeren 2023 og to år frem.

Læs mere om den politiske aftale bag forsøgsprogrammet HER.

Tilmelding
Tilmelding til pilot- og udviklingsfasen foregår på udviklingsprojekter om en ny karakter- og bedømmelsespraksis, hvor der også kan findes flere informationer om forsøget, herunder vilkår for deltagelse. Hver skole vil kun kunne deltage i udviklingen af ét af de tre forsøg.