Friheden er på spil – hvad bruger din skole friheden til?

Et slag for forskellighederne og en opfordring til at råbe højt om netop dét.
Af: Gitte Baaring Hansen, medlem af styrelsen for Dansk Friskoleforening
Friskolestafetten
27.02.18

Forældre varetager undervisningen 6 dage om året.

10.klasse har boet i en landsby i Gambia i 2 uger.

Børnehaveklassebørn går alene rundt med deres venskabsvenner fra 6.kl. i Zoologisk Have.

Eleverne går på skolen fra 0.kl.-10.kl. Der er ingen prøver efter 9.kl., kun 10.kl.

Forældresamarbejdet er et forpligtende fællesskab, hvor det ikke er nok at møde op til et årligt forældremøde og en teaterforestilling.

5.kl. vandrer på Söderåsen.

Vedligeholdelse af skolen understøttes af 20 timer arbejdspligt hos hver forældrene.

Ovenstående lyder måske som indledningen til en salgsannonce – eller måske netop ikke - men sådan er det faktisk ikke tænkt. Det er derimod eksempler på, hvad min skole bruger sin frihed til.

Det er måske overfladiske svar, men også vigtige eksempler på, hvordan netop én skole bruger sin frihed som fri skole til at gøre noget andet og mere end den sædvanlige grundskole.

Hvis spørgsmålet blev stillet til de andre 337 skoler, der er medlem af Dansk Friskoleforening, ville der komme helt anderledes svar – og måske nogle som ligner. Men det afgørende er, at skolerne alle bør og vil være i stand til at besvare spørgsmålet: ”Hvad bruger I friheden til?”, for ellers giver det ikke mening at være en fri skole.

Det handler i min optik ikke om at være bedre end andre i en konkurrenceforståelse, men om at skabe den – for hver af os - bedste skole med afsæt i netop vores skoles værdier, kulturelle forståelse og pædagogiske holdning. Et sted hvor vi laver vigtig undervisning og skole.

Andre skoler ville helt sikkert komme med svar som dannelsesrejser, morgensang, fortælling, rytmik, tværfaglighed, behov for en skole i nærmiljøet, aldersintegreret undervisning, prøvefrihed og teaterforløb, men det afgørende er ikke, hvad de siger, men at de siger noget, og at de har et bud på, hvordan friheden til at lave fri skole benyttes.

Det er heldigvis sådan, at det er helt umuligt at definere en særlig friskolepædagogik. Man kan vel roligt sige, at der ikke er en friskolepædagogik, men der er rigtig meget pædagogik på friskolerne, og det er vel netop ideen med det hele.

Jeg synes, vi har en pligt som fri skole: nemlig at blive ved med at debattere ”den gode skole”. Men det er også en del af fundamentet for de frie skoler, at vi tør tvivle.

Jeg kunne rigtig godt tænke mig, at netop de frie skolers forskelligheder kom meget mere til udtryk i debatterne i offentligheden, for det er netop i forskellighederne, at styrken ligger. Og det skal selvfølgelig fremgå, at vi bruger friheden ansvarsfuldt. Jeg tror, at vi som skoler kan blive bedre til at fortælle om og synliggøre, hvad vi vil.

Vi skal blande os mere i debatterne i det offentlige rum og pressen. Vi kan være mere aktive i forhold til at udbrede kendskabet til de frie skoler ved at invitere lokale politikere og kommunale samarbejdspartnere på besøg. Kort sagt være mere åbne og udadvendte, så det bliver tydeligt at vi VIL noget.

Mens jeg har skrevet dette kører en strofe af en gammel sang i mit hoved ”Freedom’s just another word for nothin’ left to lose”, men sådan er det ikke for friskolerne, for det er netop i friheden, der er noget på spil og i friheden at vi kan miste retten til at lave frie skoler, hvis ikke vi tager det alvorligt, overholder landets love og hver dag arbejder for at bruge friheden på allerbedste vis.

Gitte Baaring er viceleder på Helsingør Lilleskole og medlem af Dansk Friskoleforenings styrelse.