Frisættelse er fortsat på tapetet

Regeringsgrundlaget ”Ansvar for Danmark” siger ikke meget nyt om grundskolen, men vil fortsætte arbejde med at sætte folkeskolen fri. Det skal fortsat ske i partnerskaber ”Sammen om skolen”, og er dermed i lige forlængelse af den skolepolitiske debat, som den har formet sig de seneste år.
Af: Peter Bendix Pedersen, formand, FRISKOLERNE
Pædagogik & skoleliv , Presse & politik
16.12.22

Danmark har fået en ny regering bestående af Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne. I regeringsgrundlaget beskrives det, at formålet med at frisætte folkeskolen er, at ”det åbenlyst vigtigste kommer i fokus – de basale færdigheder, børnenes udvikling, dannelse og trivsel, samt at skolen forbereder børnene på at tage en ungdomsuddannelse eller lære et håndværk”, står der i regeringsgrundlaget for den ny SVM-regering.

Frisættelsen skal fortsat ske gennem partnerskabet ”Sammen om skolen”, hvor politikere og folkeskolens forskellige parter drøfter de mulige ideer og handlinger, der kan understøtte frisættelsen af folkeskolen.

Der skal desuden mere fokus på de praktiske, kreative-musiske fag i skolen, hvilket understøtter ambitionen om, at flere unge vælger erhvervsuddannelserne.

Regeringen er optaget af børn og unges digitale liv og forslår at udarbejde en hvidbog med initiativer, der skal beskytte børn og unges færden på internettet – et arbejde der kan føre til en egentlig børnebeskyttelseslov.

I forhold til bekymringen om den stigende mistrivsel forslås nedsat en kommission, der skal komme med anbefalinger til, hvordan mistrivsel og sårbarhed kan forebygges og afhjælpes, men også hvordan robusthed, myndiggørelse og livsmod kan styrkes blandt børn og unge.

Regeringsgrundlaget siger ikke noget om dagtilbud. Der er for eksempel ikke nævnt noget om minimumsnormeringerne og tilhørende finansiering.

Det er kendetegnende for regeringsgrundlaget, at der tales meget om vigtigheden af civilsamfundet, fællesskabet, kulturlivet og sammenhængskraften, frivillighed og medborgerskab, et levende og åbent demokrati. Der udtales gode ambitioner om god regeringsledelse, og inddragelse af alle relevante parter i udviklingen af de konkrete politiske forslag.

Det er helt relevant og god inspiration for friskolerne rundt om i landet, som netop er kendetegnet ved at være en del af de lokale fællesskaber, civilsamfundet og drives af engagerede frivillige bestyrelsesmedlemmer og støttekredse fra lokalsamfundet.

Med et så grundigt regeringsgrundlag, en ny minister og mange nye undervisningsordfører i partierne er der med andre ord lagt op til en fortsat intens skolepolitisk samtale om de mange dagsordener. Vi ser frem til samarbejdet og vil holde et vågent øje med, at den italesatte frisættelse af skolen kommer til at gælde alle – også mindretallene.

FRISKOLERNE hilser Mattias Tesfaye velkommen som ny Børne- og Undervisningsminister, med tak for samarbejdet til Pernille Rosenkrantz-Theil. Vi er klar til at indgå i alle de sammenhænge, hvor vi kan bidrage med nuancer, perspektiver og erfaringer, der kan styrke og gavne børn og unges undervisning, dannelse og aktive medvirken i de mange forskellige fællesskaber.