FRISKOLERNE på Folkemøde 2023 - men hvorfor?

Friskolernes stemme er vigtig, når demokrati og civilsamfund mødes og drøfter samfundets næste bedste skridt. I FRISKOLERNE prioriterer bestyrelsen folkemødet højt, ligesom flere friskoler bruger Folkemødet til lejrskole. Måske er det også noget for dig og dine elever?
Af: Vibeke Helms, Friskolernes Hus
Pædagogik & skoleliv , Kurser & arrangementer , Presse & politik , Administration
06.06.23

Igennem mange år har FRISKOLERNE deltaget på Folkemøde, og det gør vi med god grund. Friskolernes stemme er vigtig, når demokrati og civilsamfund mødes og drøfter samfundets næste bedste skridt. Vi kommer også med store ører og lytter efter tendenser og dagsordner, der kan blive vigtige for vores muligheder for at skabe god skole til alle børn.

Bestyrelsen prioriterer Folkemødet højt, og en stor del af bestyrelsen deltager i årets store demokratifestival. Vi er med til at sætte aftryk og får selv indtryk med tilbage til det politiske arbejdsværksted. Bestyrelsen bliver en aktiv del af formandskabets netværksarbejde og vores politiske stemme og arbejde når endnu længere ud, når vi tager til Folkemøde sammen.

”Folkemøde bliver en form for bestyrelsesuddannelse af mig som bestyrelsesmedlem i Friskolerne. Jeg får erfaringer, netværk, ser vores organisation i sammenhæng med andre og får sat ansigt på centrale samarbejdspartnere. Det giver god mening, uanset om man er helt nyvalgt bestyrelsesmedlem eller mere erfaren”. Sidsel Bukh, næstformand i FRISKOLERNE

HVOR PÅ FOLKEMØDET KAN DU FINDE FRISKOLER?
FRISKOLERNE er i år værter ved debatter, der handler om skoleelevers fællesskaber sammen med Efterskolerne og samfundets svar på tidens store udfordringer i skolepolitikken sammen med Efter- og Højskolerne. Du kan læse mere om arrangementerne HER.

Derudover er vi paneldeltagere, ordstyrere og med i teltet til en lang række debatter på Folkemøde 2023. Undervejs kan du følge os på FRISKOLERNES Instagram - KLIK HER.

UNGDOMSHØJEN
Ungdomshøjen er friskolelevers mulighed for at prøve kræfter med åbne debatter. Scenen er deres. Eleverne får 45 minutter til at sætte debatten i øjenhøjde med andre unge.

I år har elever fra Al Hikmaskolen, Vester Skerninge friskole, Steinerskolen i Kvistgård og Michaelskolen taget udfordringen op på Ungdomshøjen, der på den måde bliver mødestedet for de unge, og dem der gerne vil høre, hvad der optager de unge. FRISKOLERNE har programmet hele torsdag eftermiddag. Eleverne fra friskolerne bakker hinanden op og deltager aktivt i hinandens debatter. Folkemøde bliver derigennem også det helt nære møde mellem friskoleelever og lærere fra meget forskellige skoleformer.

Ungdomshøjen er også et helt centralt mødested på Folkemødepladsen. Du vil møde deltagere fra andre organisationer og netværk kan opstå.

SKAL I MED TIL NÆSTE ÅR?
Lejrskole i forbindelse med Folkemøde? Måske er det noget for jer. Overvej mulighederne allerede nu og få det ind i skoleårets planlægning for skoleåret 23/24.

Måske skal jeres elever have program på Ungdomshøjen. Eleverne kan bo på Ungecampen, der ligger helt centralt på folkemødepladsen. Her bor de sammen med efterskoleelever. Der er mulighed for morgensang i et fælles telt. Morgen- og aftensmad kan bestilles og købes fra Bornholms Efterskole. Der er mulighed for at få fri transport med DSB frirejse.

Adgang til Folkemødet er gratis og arrangementerne åbne for alle. I kan vælge jeres vej gennem Folkemødet via Folkemødets hjemmeside, hvor årets program bliver samlet i ugerne op til Folkemødet.

Friskoleforeningen afholder en række onlinemøder hvor muligheder, program og koordinering aftales. Første møde er i december - hold øje med SkoleNyt og KursusNyt.

Hvis I deltager i årets Folkemøde, overvejer at deltage i 2024, eller har spørgsmål, er I meget velkomne til at kontakte konsulent i Friskolernes Hus, Vibeke Helms.