FRISKOLERNEs Læsevejlederkurser: Ny runde starter 19. september 2022

På FRISKOLERNEs Læsevejlederkurser kombinerer du teori, nyeste viden på området med eksempler fra egen praksis. I løbet af de tre intensive moduler kommer du omkring afdækning af færdigheder, anvendelse af resultater og tilrettelæggelse af danskundervisningen for den enkelte elev og klassen som helhed. Modul 1 starter den 19. september 2022.
Af: Mette Marie Møller, Friskolernes Hus
Kurser & arrangementer
08.06.22

FRISKOLERNEs populære Læsevejlederkurser, kvalificerer dig til at varetage alle elementer i en læsevejledning. Fra afdækning af elevernes danskfaglige færdigheder til tolkning og anvendelse af resultaterne i forbindelse med rådgivning og vejledning til opstilling af danskfaglige mål og tilrettelæggelse af danskundervisningen med udgangspunkt i de enkelte elever og i klassen som helhed.

Næste runde af de populære kurser starter mandag den 19. september. Hvert moduler varer tre dage.  Modul 2 og Modul 3 afholdes hhv. den 28. november-1. december og 1.-3. februar 2023.*

I løbet af de tre moduler kommer du omkring:

• Modul 1 om undervisning og afdækning af læsning, skrivning og stavning i hele klasser.
    - Teoretisk introduktion
    - Sproglige forudsætninger for læsning – læse-/skriveforberedende aktiviteter
    - Læsning og skrivning i indskoling, mellemtrin og udskoling
  • Modul 2 om afdækning, undervisning og inklusion af elever med læse- og stavevanskeligheder.
    - Læsevanskeligheder
    - Læseforståelsesvanskeligheder
    - Læsetekniske hjælpemidler
  • Modul 3 om vejledning og rådgivning med udgangspunkt i egen praksis
    - Vejledning ifm. med læseindlæring, tekstforståelse, stavning og skriftlig formidling ud i praksis
    - Arbejde med egne konkrete problemstillinger

Undervisningen, der forløber over tre intensive dage, veksler mellem oplæg og diskussioner, praktiske øvelser og tid til faglig fordybelse.

Modulerne tages i kronologisk rækkefølge. Efter tredje modul fremsendes kursusbevis.

Underviser Ina Borstrøm
Ina Borstrøm, mangeårig underviser på FRISKOLERNEs vejlederkurser, er selvstændig læsekonsulent og lærebogsforfatter.
Ina er uddannet audiologopæd og tidligere læsekonsulent i Køge kommune, men er i dag selvstændig læsekonsulent, foredragsholder og lærebogsforfatter.

Ina har deltaget i flere undersøgelser om begynderundervisning og massive læse- og stavevanskeligheder, og er desuden medforfatter på en række undervisningsmaterialer, herunder Den første læsning, Den sikre læsning, Læseevaluering på begyndertrinnet og VAKS for elever med ordlæsevanskeligheder.

Pris: 5.150 kr. inkl. overnatning på enkeltværelse og forplejning. Overnatning mulig fra dagen før.
Sted: Thaisen Hus, Ringe, Fyn
*Der er individuel tilmelding til hvert af de tre moduler.
Tilmelding via ’Min side’ på www.friskolerne.dk

Har du spørgsmål til kursets indhold eller er du i tvivl om, hvorvidt kurset er noget for dig, så kontakt os i Friskolernes Hus.