FRISKOLERNEs Pedelseminar holder friskolens pedel opdateret på aktuelle arbejdsområder

FRISKOLERNEs Pedelseminar handler i år om indeklima, ventilation og belysning når pedeller fra hele landet mødes den 24.-25. oktober på Kursuscenter Knudshoved. Derudover ser vi nærmere på de nye brandsynsregler, ligesom videndeling blandt deltagerne er vægtet højt i programmet.
Af: Mette Marie Møller, Friskolernes Hus
Kurser & arrangementer
14.06.22

Hold dig opdateret med det årlige pedelseminar
Hvert år samler FRISKOLERNEs Pedelseminar pedeller fra medlemsskoler fra hele landet og sætter fokus på nogle af de mangeartede opgaver, en pedel ved en fri grundskole skal varetage.
I år mødes de i Nyborg til halvandet døgn med fokus på indeklima og ventilation, brandsynsregler og belysning.

Har du ikke været med før, så vil du opleve, at pedelseminaret hvert år har nye emner på programmet, ligesom netværk og videndeling mellem deltagerne vægtes højt.

Pedelseminaret arrangeres af en gruppe frivillige pedeller fra medlemsskoler – på baggrund af input fra deltagerne - i samarbejde med Friskolernes Hus.

Indeklima, luftkvalitet og undervisningslokaler
I en praktisk workshop med Teknologisk kommer du omkring lovgivningen på området sammenlignet med de faktiske forhold. Ved at måle luftskifte og evt. træk i undervisningslokalet, vil du opleve på egen krop, hvad det betyder.    Med workshoppen får du større indsigt i gode løsninger og eventuelle forbedringer.

Eftermiddagen består af virksomhedsbesøg på Exhausto ved Langesø. En bus kører til rundvisning på ventilationsvirksomheden, hvor du får en introduktion til ventilation og godt indeklima, og ser en række af deres produkter målrettet undervisningslokaler og institutioner.

Efter middagen tilbage på Kursuscenter Knudshoved, er der tid til socialt samvær og snak i hotellets ‘Vognporten’ eller i loungeområderne.

Brandsynsregler og belysning
Pedelseminarets dag to starter med en frivillig gåtur i de flotte omgivelser ved Knudshoved, inden Beredskab Fyn giver et oplæg om de nye brandsynsregler, der trådte i kraft 1. januar 2022. De nye krav betyder ændringer for undervisningslokaler og dagtilbud, og påvirker fx hvad, man må have stående i flugtveje

Inden frokost og afrejse kommer Duralys på besøg på hotellet. Duralys arbejder med alle former for belysning og de har stor erfaring med skoler, særligt efterskoler. Du vil blive præsenteret for udvalgte produkter samt hvorfor, belysning er så vigtigt for et godt arbejds- og indeklima.

Som afslutning på dette års arrangement beder vi om deltagernes konkrete input til næste års seminar.

Pris: 2.495 kr. inkl. overnatning på enkeltværelse, forplejning og bustransport.
Der er mulighed for overnatning fra dagen før (750 kr. inkl. sandwich).

Tilmelding via ’Min side’ på www.friskolerne.dk.