FRISKOLERNEs valgpakke

Få fakta og viden om (fri)skole og uddannelse forud for folketingsvalget.
Af: Maren Skotte, kommunikationschef
Presse & politik
28.09.22

Folkeskoler, friskoler og private grundskoler er sammen om den fælles opgave: at skabe god skole for alle børn med fokus på faglig og personlig dannelse.

Grundskolen er en grundpille i samfundet, og de senere år har vist, at der også er meget politik forbundet med grundskolen.

Folketingsvalget afvikles den 1. november, og i FRISKOLERNE har vi forberedt en »valgpakke« med en stribe fakta med udgangspunkt i friskolerne i Danmark.

Skolefriheden er rodfæstet i Grundlovens §76, og den indebærer, at vi har undervisningspligt, men ikke skolepligt. Dermed har forældre ret til at vælge præcist den undervisning for deres barn, som de finder er i overensstemmelse med deres personlige værdier.

Den frihed er baggrunden for, at vi i Danmark har cirka 550 friskoler og private grundskoler, der støttes økonomisk af staten og er udtryk for en fornem dansk, demokratisk tradition for at beskytte mindretal og forældrenes ret til at kunne bestemme deres børns opdragelse, dannelse og undervisning.

Hent »Valg-pakken« samt »Tips til vælgermøde«.

Vi håber, valget bliver fyldt med gode, relevante og faktabaserede debatter om grundskolen i Danmark.

Yderligere informationer: kontakt Maren Skotte, kommunikationschef i FRISKOLERNE. 20498503, maren@friskolerne.dk