FUNDAMENTET: PODCAST OM GRÅZONEBØRN - "DER ER SKET NOGET VILDT I SKOLEN!"

Denne podcast om 'GRÅZONEBØRN' stiller skarpt på hverdagen for gråzonebørn, deres klassekammerater og lærere ude i klasserne. Mød lærer Sofie Christensen, pædagog Lisa Nielsen og viceleder Thomas Skovbo - alle fra Den Fri Hestehaveskole ved Galten i Østjylland. Vært er Per Ølholm.
Af: Mie Lund Hansen, Friskolernes Hus
Pædagogik & skoleliv , Presse & politik , Administration , Magasinet Friskolen
15.12.20

I en gennemsnitlig skoleklasse sidder der i dag 4-5 børn, der ikke trives. De råber, de tager opmærksomheden eller de forsvinder ind i sig selv. Vi kalder dem 'gråzonebørn'.

I inklusionens hellige navn forsøger lærerne at favne alle og lave alsidig undervisning, men det tærer på alle. Nye lærere har ondt i maven af afmagt, skolelederne river sig i håret for at finde penge til ekstra voksen-støtte og familierne skriger på hjælp.

Med i podcasten til at diskutere den nye type børn er lærer Sofie Christensen, pædagog Lisa Nielsen og viceleder Thomas Skovbo - alle fra Den Fri Hestehaveskole ved Galten i Østjylland. Vært denne gang er Per Ølholm.

LYT TIL PODCASTEN om gråzonebørn HER - eller find os i AppStore og Google Play.

VIL DU VIDE MERE, så anbefaler vi helt nye tema om gråzonebørn i Magasinet Friskolen - nr. 25.

OM FUNDAMENTET:

10 år i træk sender vi vores børn afsted til en institution, som har en massiv indflydelse på vores kæres udvikling, trivsel og dannelse - Danmarks grundskole. I podcasten FUNDAMENTET diskuterer vi emner, som er direkte brugbare for forældre med børn i én af landets 1800 grundskoler (både fri-, privat og folkeskoler). Hver podcast har relevante faglige gæster, som styres af vores to værter, Heidi Lykke Schultz og Per Ølholm.

LYT TIL FUNDAMENTETs andre afsnit HER - eller find FUNDAMENTET der, hvor du plejer at finde dine podcasts. Og husk at abonnere på FUNDAMENTET, så du er med, når vi næste gang publicerer en podcast.

VIL DU VIDE MERE?

Gå ind på FUNDAMENTETs hjemmeside HER og bliv klogere. Her kan du også høre et udvalg af Magasinet Friskolens artikler læst højt af Magasinet redaktør, Per Ølholm.