Globalt udsyn: Tag til Kontaktseminar i Sydslesvig og mød danske mindretalsskoler

Kickstart jeres skoles udveksklingsarbejde, når der den 2.-3. marts 2023 afholdes Kontaktseminar i Sydslesvig. Gennem skolebesøg og oplæg kan I få etableret kontakter og samarbejder og dermed få sat gang i jeres skoles arbejde med globalt udsyn og interkulturelle kompetencer.
Af: Jakob Ringgaard, Friskolernes Hus
Pædagogik & skoleliv , Kurser & arrangementer
17.11.22

Send en lærer eller to på kontaktseminar i Sydslesvig
Til marts inviterer FRISKOLERNE medlemsskoler til kontaktseminar i Süderbrarup, Tyskland. Her møder du undervisere og skoleledere fra de danske mindretalsskoler med henblik på at finde samarbejdspartnere til fremtidigt samarbejde, fx til klasseudvekslinger og online samarbejde.

I løbet af de to dage er der indlagt to skolebesøg, oplæg om internationalt samarbejde og mulige aktiviteter generelt samt oplæg om det danske mindretal i Sydslesvig.

Som deltager inddrages du aktivt, og du vil arbejde med din egen skoles ønsker til samarbejde, jeres egne erfaringer og bud på kommende samarbejder med andre skoler.

Giv jeres elever øget globalt udsyn, sprog og kulturelle kompetencer
Der er mange gode grunde til at etablere et samarbejde med en skole i Sydslesvig:

• Billig lejrskole: Gratis rejse med DSB til Padborg, privat indkvartering ved familier.
  • Klimavenlig lejrskole: I behøver ikke rejse jorden rundt for at etablere et kulturmøde for jeres elever. Med DSB skolerejse og privat indkvartering får i en klimavenlig lejrskole.
  • Kulturudveksling og globalt udsyn: Man skal bare lige syd for grænsen, for at opleve en anderledes kultur. Anderledes, men dog ikke så fremmedartet at det bliver for svært for eleverne. Det er med andre ord et godt sted at begynde, når jeres elever skal øve sig i ’det globale udsyn’. Og når venskaberne udviklers er Sydslesvig så tæt på, at man nemt kan mødes i en sommerferie.
  • Fokus på fremmedsprog: Med samarbejdsskoler kan man sætte fokus på fremmedsprog, både engelsk og tysk. Det kan begynde med pennevenner eller kontakt via skærm i indskolingen og udvikle sig til lejrskoler i 6. eller 7. klasse.

Mødet, hvor grænser og kulturelle forskelle ophæves
Elever fra Gjerndrup Friskole fik en stor oplevelse, da de mødtes med børn fra Kaj Munk Skolen i Kappeln og knyttede nye venskaber igennem leg og oplevelser.

”Vi er allerede bedste venner.” De to 8-årige piger sidder tæt sammen på læsetrappen på Det danske bibliotek i Flensburg. De har set dukketeater sammen, leget og nu spiser de madpakker.
”Vi skal til at skrive breve til hinanden. Det var som om, vi bare fandt hinanden med det samme,” siger Marta Møberg Royal fra Gjerndrup Friskole ved Vejen om sin nye tyske veninde fra Kaj Munk Skolen i Kappeln syd for grænsen.

Aftalen om et besøg kom i stand til et kontaktseminar mellem FRISKOLERNE for Sydslesvig, Grænseforeningen og FRISKOLERNE. Hurtigt faldt lærerne og lederne fra de to skoler i snak, og på kort tid strikkede de et udvekslingsprogram sammen.

Første skridt er kontaktseminaret i marts 2023 - Læs mere her