Gode arbejdsrutiner og mental sundhed

Arbejdstilsynet har netop udgivet nogle forslag og vejledninger i forhold til hjemmearbejde. Disse kan være til stor inspiration for alle os, der grundet coronavirus arbejder hjemmefra i disse uger.
Af: Ole Carl Petersen, Friskolernes Hus
03.04.20

Igennem knap tre uger har skoler og dagtilbud nu arbejdet hjemmefra, hvor spisebordet eller sofaen har været benyttet som skrivebord. Det er helt klart en udfordring, og i skrivende stund har vi ingen formodning om, hvornår vi atter kan få mulighed for at vende tilbage til de vante arbejdspladser/arbejdsrutiner.

Måske bliver der snarest tale om en langsom åbning af samfundet, men selv hvis det er tilfældet, vil der formentlig fortsat være tale om hjemmearbejde.

Arbejdstilsynet har netop mangfoldiggjort nogle forslag, der kan være til stor inspiration for alle i forhold til hjemmearbejde.

Forslag og vejledning kan læses HER.

Pas på den mentale sundhed

De vante rutiner har som nævnt i et stykke tid været brudt, og vi har prøvet at indrette vores arbejdsdag/hverdag i forhold til at skulle holde os hver for sig. Det betyder helt klar noget for os som mennesker/kolleger. Er det alle kolleger, der har lige nemt ved at indstille sig på den nye hverdag? Måske er der nogle af kollegerne, der har brug for et ekstra opkald og støtte - også i forhold til de nye arbejdsrutiner.

Arbejdstilsynet har også i forhold til den mentale sundhed udarbejdet en række forslag, som man med fordel kan følge.

Forslagene kan læses HER.