Gratis undervisningsmateriale fra Forbrugerrådet Tænk

Undervisningsmaterialet "Klar til Indkøb" er målrettet faget madkundskab, der sigter efter at klæde eleverne på til en fremtid som kompetent forbrugere. Materialet består både af et lærerstyret forløb samt enkeltstående materialer, der skal gøre børn klogere på mad og indkøb i supermarkedet.
Af: Mie Lund Hansen, Friskolernes Hus
Pædagogik & skoleliv , Administration
01.03.22

Forbrugerrådet Tænk har udviklet forskelligt undervisningsmateriale til madkundskab, der har til formål at klæde eleverne på til at blive kompetente forbrugere.

Materialerne handler om indkøb i supermarkedet, madspild, fødevarekendskab og bæredygtighed. Der er dels et trykt lærerstyret forløb, men man kan også downloade en masse forskellige digitale og printbare analoge materialer, som kan findes på portalen indkoeb.taenk.dk.

Forbrugerrådet Tænk skriver om materialet:
"Målet med materialet er gennem analyser, æstetiske oplevelser i supermarkedet og etiske diskussioner at lære elever at købe ind med en kritisk holdning.

Materialet består af et forløb på 5 undervisningsgange, hvor du som lærer har mulighed for at kombinere et par af forløbene eller plukke et par ud, hvis din tid ikke er til alle 5.

Klar til Indkøb er et 24 siders hæfte, der indeholder oplæg til fælles drøftelse, opgaver og praktiske øvelser både i supermarkedet og i skolekøkkenet. Der følger en udførlig lærervejledning med.

NB. Hvis man som skole gerne vil have et trykt eksemplar af det lærerstyrede forløb, så er det muligt at skrive sig op HER.