Har du overvejet kurset ”skolens økonomi”?

Skolens økonomi er et af kursustilbuddene i ”Ledelse af fri skole”, som afholdes d. 29.–31. januar 2020 i Vingsted.
Af: Tove Dohn, Friskolernes Hus
Kurser & arrangementer , Administration
18.12.19

Kurset er målrettet skolens økonomiansvarlige – den daglige økonomistyrer og ledelsen.

Det er vigtigt at lede sin skole bedst muligt pædagogisk
Men lige så vigtigt er det at lede sin skole økonomisk, og har skolen ikke styr på begge parametre, kan det få fatale følger for skolen.

Målet med ”skolens økonomi” er at skabe en rød tråd fra den daglige økonomistyring til det færdige årsresultat og derigennem klæde deltagerne på, så de er i stand til at lede skolen ud fra skolens økonomi og derigennem udvise rettidig omhu, som er en pligt og nødvendighed.

Kurset er en blanding af oplæg og gruppearbejde og vil bl.a. give deltagerne viden om:
Hvordan arbejdes der bedst med skolens budget/budgetforudsætninger?

Hvordan opbygges kontoplanen og hvorfor?

Skolen indtægter og udgifter

Hvordan udregnes skolens forpligtigelser, og hvilke regler er der mht. afskrivninger?

Hvad periodiseres og hvorfor?

Hvordan læses og forstås saldobalancen?

Fra saldobalance til skolens årsrapport

Hvad indeholder årsrapporten, hvordan læses den og hvad siger tallene?

Hvad betyder nøgletallene og hvad er en god ledelsesberetning?

Hvordan opdages faresignaler og hvordan ses muligheder?

Hvad er bestyrelsens checkliste?

Hvilke forventninger har eksterne aktører(UVM, pengeinstitutter mv.) til skolens årsrapport og protokol?

Er der spørgsmål til kurset, kontaktes konsulent Tove Dohn på tlf. 44227934 eller mail tove(at)friskolerne.dk

Læs mere om kurset HER