HAR DU TALT MED DIT BARN I DAG - om det digitale liv?

En helt ny undersøgelse fra Forbrugerrådet Tænk viser, at 44% af de adspurgte forældre svarer, at de højst tre gange om måneden taler med deres børn om barnets digitale liv. Og det er alt for sjældent, mener de i Forbrugerrådet TÆNK, som derfor nu har lanceret en ny platform, så forældre på ganske kort tid kan blive klædt på til den svære samtale om deres barns digitale liv.
Af: Mie Lund Hansen, Friskolernes Hus
Pædagogik & skoleliv , Administration , Magasinet Friskolen
16.05.23

Magasinet Friskolen bragte i februar en artikel børns digitale liv og den vigtige samtale børn og forældre imellem. For det kan være svært at vide, hvordan man skal tackle det.

Find artiklen fra magasinet her:

EN HELT NY UNDERSØGELSE fra Forbrugerrådet Tænk viser, at 44% af de adspurgte forældre svarer, at de højst tre gange om måneden taler med deres børn om barnets digitale liv. For mere end hver femte forælder sker det mindre end én gang om måneden eller aldrig.

Og det er alt for sjældent, mener Anja Philip, der er formand i Forbrugerrådet TÆNK, og uddyber, at det er vigtigt at klæde forældrene på til samtalen, for mange forældre bruger ikke de samme platforme som deres børn og unge. Og hvis de gør, så bruger de ofte slet ikke alle de funktioner, som platformene tilbyder.

GENVEJ
I morges lancerede Forbrugerrådet TÆNK sammen med deres partnere derfor den nye platform genvej.org. Ambitionen er, at man som forældre på ganske kort tid der kan blive klædt på til at tage samtalen om digitalt liv med sit barn. På den måder er der større chance for, at familierne når den svære samtale i en travl hverdag.

“Der er mange gode ting ved fx de sociale medier, men der er også mange faldgrupper, og det er dét, den nye platform skal klæde forældrene på til at tale med deres børn om på en tillidsfuld og åben måde,” siger formand i Forbrugerrådet TÆNK, Anja Philip.

SÅ HVAD OPTAGER DIT BARN?
På platformen genvej.org kan man som forældre klikke på forskellige emner (fx digital mobning, influencere, spil og gaming, skærmtid osv.), hvorefter hvert emne udfoldes overskueligt og konkret.

“Hvis nu dit barn har været udsat for grooming, så er her en digital værktøjskasse; hvor skal jeg ringe hen lige nu, hvordan skal jeg tage samtalen med mit barn samt andre hjælpemidler i den forbindelse,” udfolder Anja Philip og fortsætter:

“Et andet aktuelt emne er TikTok. Må mit barn være på? Og hvad med mig selv? Genvej.org giver en ganske kort introduktion til hvad TikTok er, hvad det kan, hvordan kan du tale med dit barn om det på en åben og tillidsfuld måde samt viser, hvordan du kan lave privatlivsindstillinger, så dit barn kan færdes trygt derinde.”

FIND DEN NYE PLATFORM HER:

Genvej.org er et partnerskab mellem Ole Kirk’s Fond og Forbrugerrådet Tænk i samarbejde med Red Barnet, Børns Vilkår, Mary Fonden og Medierådet for Børn og Unge samt en række andre aktører.