Hvidvask: nyt undervisnings- og vejledningsmateriale målrettet unge

Politiet har i samarbejde med Det Kriminalpræventive Råd udarbejdet undervisnings- og vejledningsmateriale i forbindelse med indsatsen omkring hvidvask. Læs mere om indsatsen her og find materialet, der er til fri afbenyttelse.
Af: Mie Lund Hansen, Friskolernes Hus
Pædagogik & skoleliv , Administration
10.01.23

Politiet har netop afholdt en landsdækkende politiaktion mod såkaldte 'muldyr', dvs. personer der med eller uden deres vidende bidrager til at hvidvaske penge fra økonomisk kriminalitet.

Sammen med Det Kriminalpræventive Råd vil politiet udbrede kendskabet til risikoen for at blive lokket til at hvidvaske penge fra økonomisk kriminalitet, og de har derfor udarbejdet forskellige undervisnings- og vejledningsmateriale målrettet uddannelsesinstitutioner.

Unge er en vigtig målgruppe i indsatsen, da de er i særlig risiko for uforvarende at begå kriminalitet, fordi mange unge ikke kan gennemskue det kriminelle aspekt i handlingen eller de mulige konsekvenser for dem selv og andre.

UNDERVISNINGS- og VEJLEDNINGSMATERIALET
Det Kriminalpræventive Råd har lavet en kort dokumentar med dertilhørende undervisningsmateriale, som kan findes HER

Hvis du som underviser har brug for yderligere råd og vejledning – fx til at håndtere en konkret sag, har politiet lavet vejledningen Kender du et muldyr?

Derudover findes der både plakater og flyer, som I frit kan printe og bruge. De kan hentes her nedenfor:

A5 flyer (digital version)
A5 flyer (print)
A5 flyer (trykklar)
Plakat, A3 (hvidvasker du penge?)
Plakat, A3 (undgå at blive muldyr)