Hvordan ser det frivillige engagement ud på din skole?

Frivillighed er en kerneværdi i det danske demokrati. Men hvordan tager det sig konkret ud på friskolerne? Vi er på jagt efter konkrete eksempler.
Af: Maren Skotte
Presse & politik
07.06.23

Dét at engagere sig i frivilligt arbejde er en kerneværdi i det danske demokrati. Vi er kendte verden over for vores sprudlende foreningsliv og stærke civilsamfund. Det frivillige engagement skaber mødesteder mellem mennesker, styrker fællesskaberne, nedbryder skel og er koblet til mental sundhed og social tillid.

Friskolerne er civilsamfunds-aktører, som gror ud af det lokale fællesskab. Der er ofte en skolekreds, der på forskellig vis bakker op om skolen, og skolen har typisk også et tæt samarbejde med det lokale foreningsliv.

Men hvordan ser det frivillige engagement ud på elev-niveau på DIN skole? Vi er ude efter konkrete eksempler på friskoler, der giver eleverne erfaringer med frivilligt engagement. Det kan være, I samarbejder med det lokale plejehjem, samler skrald eller noget helt andet.

Skriv til Maren Skotte, kommunikationschef i FRISKOLERNE - maren@friskolerne.dk - eller ring på 20498503 og fortæl lidt om, hvordan det frivillige engagement ser ud på din skole.

Frivillighed skal læres og erfares. Undersøgelser viser, at der i fremtiden vil være færre frivillige, og at unges engagementsformer ændrer sig. Undersøgelser viser også, at frivilligt engagement påvirkes af traditioner i familien, inspiration ved at møde andre frivillige og opfordring til at deltage. Derfor er "frivillighed" et prioriteret indsatsområde i den strategi, som FRISKOLERNE arbejder efter (læs mere om foreningens strategiske indsatser).

TAK på forhånd for at fortælle om, hvordan frivillighed ser ud på din friskole.