Inspirationskatalog: Sådan bliver I en god cykelskole

At børn lærer cyklen at kende som et sjovt, sundt og attraktivt transportmiddel er et fælles ansvar for forældre og skole.Alle Børn Cykler Alliancen har samlet et inspirationskatalog til, hvordan I som skole kan støtte op om børns cykling.
Af: Mie Lund Hansen, Friskolernes Hus
Pædagogik & skoleliv , Kurser & arrangementer , Administration
24.10.22

Alle Børn Cykler Alliancens undersøgelse af børns cykelvaner fra 2022 slog det endnu engang fast: Børn cykler stadig mindre i Danmark. Den gode nyhed er, at der er meget, vi voksne kan gøre for at få børn op på cyklen.

Skolen er en god arena at gøre det i. For her er der mange aktører og interessenter, som I kan sætte i spil, hvis I vil arbejde for at styrke cykling blandt jeres elever både til og fra skole - og i og uden for skoletiden.

I september lancerede Alle Børn Cykler Alliancen derfor det digitale katalog Bliv en god cykelskole. Kataloget henvender sig til skoler, der ønsker at blive så cykelvenlige som muligt.

Inspirationskataloget indeholder viden og inspiration til, hvordan man som skole kan støtte op om børns cykling – herunder værktøjer og guides til, hvad henholdsvis ledelsen, lærerne og skolebestyrelsen kan gøre. Det indeholder også to guides til, hvordan en skole kan involvere forældre og elever i arbejdet, samt fire cases med gode cykelskoler, som man helt konkret kan lade sig inspirere af.

Find kataloget HER