International konference om demokratisk dannelse i et globalt perspektiv

Kom og mød Biesta og Byram – to internationale kapaciteter på uddannelsesområdet – og bliv klogere på, hvordan I kan arbejde med interkulturel forståelse og demokratisk dannelse på jeres skole. Tag en kollega under arme, og få brugbare input med tilbage til netop din skolepraksis, når skole- og uddannelsesfolk fra mere end 20 lande mødes den 6. oktober i Vejle.
Af: Maren Skotte, Friskolernes Hus
Pædagogik & skoleliv , Kurser & arrangementer , Presse & politik
23.08.21

På konferencen får du konkrete indspark til, hvordan I på jeres skole kan arbejde med interkulturel forståelse og demokratisk dannelse i en global verden.

Dagen byder på indlæg af to af de største kapaciteter på området – nemlig professor Gert Biesta, Maynooth University Irland, og Professor Emeritus Michael Byram, University of Durham England. Derudover

Desuden byder konferencen på otte forskellige workshops med stor emnemæssig bredde – fra sprogforståelse til behovet for deltagedemokrati blandt unge.

Fra snævert resultatfokus til de store spørgsmål
I Danmark, som i mange andre lande, er vi fokuseret på uddannelse, som er blevet en central bekymring for beslutningstagere og politikere over hele verden. Politikernes snævre fokus på PISA -score har resulteret i politikker, der favoriserer specifikke læreplaner, og dermed har sat uddannelsessystemer, skoler, lærere og elever under pres.

Professor Gert Biesta mener, at dette har styret uddannelsesområdet væk fra de meget mere presserende spørgsmål, som menneskeheden står over for: spørgsmål om bæredygtigheden af ​​vores planet og bæredygtigheden af ​​vores menneskelige sammenhold. Her finder vi en helt anden dagsorden for uddannelse, som handler om globalt medborgerskab, interkulturel forståelse og demokratisk dannelse.

Professor emeritus Michael Byram vil bidrage med vinkler på interkulturel kommunikation og interkulturel dannelse af globale borgere i forskellige, globale sammenhænge. Konferencen giver dig input til betydningen af interkulturelle kompetencer, og hvordan dette kan integreres i uddannelsessystemet, baseret på FN's mål for bæredygtig udvikling.
Læs mere om indlægsholderne

Konferencen har deltagere fra hele verden, og der er dermed også gode muligheder for netværk og tværnationale kontakter.

Tyvstart den 5. oktober
Der er et udvidet program, som starter allerede den 5. oktober, hvor Özlem Cekic, forkvinde for foreningen Brobyggerne, fortæller om venskaber som vaccine mod fordomme og vigtigheden af at styrke børn og unge i den demokratiske samtale. Fællessang ved pianist Rasmus Skov Borring.

Se hele programmet

Tilmelding her

Mens vi venter...podcast med Michael Byram
I en globaliseret verden har vi brug for at kunne kommunikere og forstå mennesker i andre lande. Træningen af den evne kræver imidlertid ikke lange flyrejser – det starter i det helt nære, siger professor Michael Byram.
Lyt med her: ’Drop eksotiske skolerejser! – oplevelserne er lige om hjørnet’ (23 min.)