Krisens klarsyn

Da sundhedskrisen ramte verden og vi fik øjnene op for uforudsigelighed, håb, tillid, samhørighed og ro.
Af: Sidsel Bukh, lærer på Kolding Friskole og medlem af styrelsen i FRISKOLERNE
Friskolestafetten
21.04.20

En sundhedskrise ramte verden og Danmark i det tidlige forår 2020. En situation de færreste havde forestillet sig realiseret i et moderne samfund. Mange oplevede, at deres billede af en tryg og stabil levevis blev visket ud.

Specielt var det en forskrækkelse for børn. Børns hjerner kan ikke kapere samme mængde uvished og bekymring som voksnes. De har netop brug for en afgrænset og tryg verden, som de kan overskue følgerne af at analysere og vurdere. Det er igennem tillidsfuld erfaring med denne, at de rustes til at udvide deres verdensbillede.

I en tid hvor den danske sangskat har fået en renæssance med Phillip Fabers morgensang, og det er blevet aktuelt at læse Løgstrup igen, bliver det tydeligt, at en krise bringer forandring med sig. Den kan enddog give os klarsyn. Et andet perspektiv, som fordrer et skarpere syn. Peger en retning ud og skaber blik for, hvad der er det væsentlige i tilværelsen. Følgende begreber dukkede op i mit klarsyn:

• Uforudsigelig. Livet og verden er uforudsigelig. Det er et grundvilkår, som mennesket må acceptere og leve med. Det kræver sin mand. Men mennesket kan bære dette budskab, fordi mennesket rummer håb.
  • Håb. Uden håbet går det ikke. Vi må tro på det bedste, og det styrker da også vores håb, at se hvordan en krise kan eliminere en anden. Vi frygtede for, at klimaet ikke stod til at redde. Men få ugers isolation og karantæne har vist os, at der er håb forude. Om vi vil.
  • Tillid. Håbet fødes af tillid. Tilliden til det gode og af det gode opretholdt.

Som mennesker er vi dybt afhængige af hinanden. Det har denne krise tydelig bevist. Vores samfund er indrettet med tillid som det bærende element. Samfundssind har knækket kurven. Vi passer på hinanden, ja vi lukker hele landet ned, for at beskytte de sårbare.

• Samhørighed. Vi er sociale væsner, som har brug for hinanden. Interaktion, nærvær og tilhørsforhold. Også det er blevet tydeligt. Værdsættelse af de mennesker- og den sociale hverdag vi savner. Omend den var triviel. Mine elever siger, at de endda glæder sig til at komme tilbage til staveord. Bare det at træde ind på sin skole og være en del af et klassefællesskab. En ting, man sjældent skænker en tanke i en travl hverdag. Man var måske blevet forvænt på nogle punkter.
  • Ro. Klarsynet er blevet til i roen. Tempoet er blevet skruet ned og vi har været tvunget til, at tænke os om. Hjernen har brug for frie steder for at kunne fokusere. Erkende det sande og skønne.

Erkendelser og klarsyn er naturligvis individuelle og dermed forskellige. Men vi må holde fast i disse klarsyn, også selv om hverdagen begynder igen. Dette væsentlige i tilværelsen, må være skolens indhold såvel som brøkregning og kommasætning. I lyset af det skal børn komme overens med den krise, de har været vidne til og gå en fremtid i møde med håb, mod og handlekraft.