Alle lærere opfordres til at ansøge A.C. Bondes Fond

Legatmidler uddeles til pensionerede lærere og deres efterladte i en trangssituation samt til læreres udgifter i forbindelse med videreuddannelse. Fonden opfordrer alle interessede til at ansøge.
Af: Mie Lund Hansen, Friskolernes Hus
Kurser & arrangementer , Administration
22.11.21

Danske Private Skoler er ved at afvikle A. C. Bondes Fond, som de har bestyret siden 1939. I den forbindelse opfordrer de ALLE interesserede til at søge fondens midler - uanset hvilken skole- og/eller skoleforening, man har tilknytning til.

Der uddeles fondens midler iht. fondens formål. Der ydes følgende legater:

• Trangslegater ydes til pensionerede lærere eller efterladte ægtefæller efter sådanne, som befinder sig i en økonomisk trangssituation. For at komme i betragtning til legat skal husstandsindkomsten ikke overstige 300.000 kr. årligt.

• Uddannelseslegater ydes til læreres dokumenterede udgifter til efter- og videreuddannelse af pædagogisk karakter. Det kan f.eks. være udgifter til kursus, rejse og ophold.

Hvem kan ansøge?

Som udgangspunkt kan alle lærere i Danmark, samt enker og enkemænd, der måtte falde ind under én af de to ovennævnte kategorier, komme i betragtning til et legat. I henhold til fondens fundats har lærere ansat ved Nyborg Private Realskole fortrinsret. Dernæst kommer lærere og efterladte til lærere ved skoler tilhørende medlemskredsen ved Danmarks Private Skoler. Herudover kan lærere ved øvrige grundskoler i Danmark komme i betragtning.

ANSØGNINGSSKEMA findes på www.privateskoler.dk/bondesfond

ANSØGNINGSFRIST: 28. februar 2022