Lilleskolernes Sammenslutning ændrer status

Ved et ekstraordinært repræsentantskabsmøde har Lilleskolernes Sammenslutning vedtaget at blive en selvstændig interessevaretagende skoleforening,
Presse & politik
29.05.20

I 2014 indledte Dansk Friskoleforening og Lilleskolernes Sammenslutning et formelt samarbejde efter grundige overvejelser om, hvordan kræfterne kunne udnyttes til fælles bedste. Det betød, at cirka 60 lilleskoler meldte sig ind i Dansk Friskoleforening, mens Lilleskolernes Sammenslutning har fungeret som en pædagogisk sammenslutning med det formål at understøtte lilleskolerne i pædagogisk udvikling.

Det seneste års tid har Lilleskolernes Sammenslutning drøftet muligheden for igen at blive en selvstændig interessevartagende skoleforening, hvilket blev besluttet på et ekstraordinært repræsentantskabsmøde den 25. maj 2020.

Dansk Friskoleforening ønsker tillykke med beslutningen, som vi respekterer og vil samtidigt gerne pointere, at vi har været glade for samarbejdet med alle lilleskolerne.

Status er, at hovedparten af lilleskolerne har udmeldt sig af Dansk Friskoleforening pr. 31. august 2020.

Dansk Friskoleforenings styrelse tager initiativ til, hvordan vi bedst tilpasser foreningens ressourcer fremadrettet. Men der skal ikke herske tvivl om, at foreningens rådgivnings- og konsulentbistand, kursusvirksomhed, kommunikation og politisk interessevaretagelse fortsætter i samme intensitet og kvalitet som vanligt.

Ved foreningens generalforsamling (som forventes afviklet i september) vil styrelsen fremlægge foreningens visioner og strategier for det fremadrettede arbejde. Vi fortsætter arbejdet med at sikre en stærk friskolebevægelse.

Hvis der er spørgsmål eller behov for uddybning - kontakt: Formand Peter Bendix Pedersen (peter@friskolerne.dk) eller sekretariatsleder Søren Stein Brinck (ssb@friskolerne.dk).

(Orienteringen er sendt direkte til alle medlemsskoler den 29. maj 2020)