Lønmodtagernes Feriefond

Nu er det muligt at indbetale til Lønmodtagernes Feriefond. Læs mere her om frivillig indbetaling af de ansattes opsparede feriemidler fra overgangsåret 1. sep. 2019 - 31. aug. 2020 samt fremadrettede tvungne opkrævninger.
Af: Tove Dohn, Friskolernes Hus
21.04.21

Pr. 1. februar 2021 åbnede Lønmodtagernes Feriefond op for frivillig indbetaling af de ansattes opsparede feriemidler fra overgangsåret 1. september 2019 – 31. august 2020. Denne frivillige mulighed kan have interesse for de skoler der i dag betaler negativ rente af skolens bank indestående.

Første tvungne opkrævning sker i juli 2021. Denne første opkrævning dækker en længere periode end normalt, da den dækker:

• De medarbejdere der fra overgangsårets start 1. september 2019 og frem til denne første opkrævning har opnået folkepensionsalderen, førtidspension, udrejse eller er afgået ved døden.
  • De medarbejdere ansat i overgangsåret der opnår folkepensionsalderen frem til udgangen af februar 2022.

Fremadrettede tvungne opkrævninger sker hvert år i juli måned og dækker:

• De medarbejdere ansat i overgangsåret, der i perioden fra 1. marts samme år og frem til udgangen af februar det efterfølgende år opnår folkepensionsalderen.
  • De medarbejdere ansat i overgangsåret, der i perioden fra 1. marts året før til udgangen af februar i opkrævningsåret har fået udbetalt deres feriemidler fra Lønmodtagernes Feriemidler af andre grunde. Fx ved død, førtidspension eller udrejse.

Ovennævnte vedrører de opkrævninger, som skolen skal indbetale.

Skolen kan dog til enhver tid vælge frivilligt at indbetale for en eller flere medarbejdere ansat i overgangsåret. Det kan feks. være medarbejdere, der har forladt virksomheden eller medarbejdere over 50 år.

Alle indbetalinger sker via www.virk.dk.

Er der nogle personaler, der er vigtigere end andre?

I tilfælde af en skoles konkurs, er skolens ledere IKKE dækket af lønmodtagernes garantifond, som skolens øvrige ansatte er. Derfor råder vi skolen til hurtigst muligt at betale de skyldige feriemidler for skolens ledere.

Har skolen fleksjobansatte i overgangsåret, vil det være en god ide at indbetale for disse af to årsager:

• Allerede ansøgte og modtagne flekstilskudsmidler vedr. feriepengene kan først indtægtsføres i skolens resultat, når skolen har udgiften til Lønmodtagernes Feriemidler. Indtil da fremgår tilskuddet som en forudbetalt indtægt i skolens balance.
  • En del skoler, der har fleksjobansatte under den gamle ordning, har ikke haft mulighed for at søge flekstilskud fra kommunen, før udgiften til fonden kan dokumenteres. Dette manglende tilskud kan ved indbetaling til Lønmodtagernes Feriemidler søges hjem.