Lønstigningen 1. april 2020 bliver lavere end ventet

Reguleringsprocenten påvirker den generelle lønstigning pr. 1. april 2020, som blev aftalt i OK-2018.
Af: Peter Højgaard Pedersen, Friskolernes Hus
28.01.20

I OK-2018 er den generelle lønstigning pr. 1. april 2020 aftalt til 1,46 % i forhold til lønnen i marts 2018. Men så stor bliver lønstigningen ikke. Reguleringsprocenten, som udmønter den faktiske lønstigning, stiger med 0,9 procentpoint til 10,3236 fra de nuværende 9,4007 – reguleringsprocenten afgiver, hvor meget den aktuelle løn skal løftes med i forhold til grundniveauet pr. 31. marts 2012. Den faktiske lønstigning pr. 1. april bliver således lidt under 0,9 %.

En ajourført løntabel gældende fra 1. april 2020 vil blive udsendt senest i begyndelsen af marts måned.

Årsagen til at stigningen afviger så meget fra den aftalte generelle lønregulering på 1,46 % er sat sammen af flere faktorer, der indgår i reguleringsordningen - den mekanisme overenskomstens parter har aftalt i CFU-forliget, der sørger for en tilpasning af lønudviklingen på det statslige område med lønudviklingen på det private område.

Reguleringsordningen var forudset til at udløse en lille stigning på 0,02 %; men det viser sig nu, at reguleringen blev negativ, så den faktiske stigning pr. 1. april bliver lavere end den aftalte generelle regulering på 1,46 %. Som noget helt særligt indeholder reguleringsordningen pr. 1. april 2020 imidlertid også en korrektion i den statslige lønudvikling, der tilskrives et ikke-lønpåvirkende element.