Lønudviklingen – pejlemærker til budgettet

At spå om lønudviklingen er forbundet med usikkerhed, men ikke desto mindre et tema, som melder sig i forbindelse med budgetlægningen.
Af: Peter Højgaard Pedersen, Friskolernes Hus
10.09.19

Her er et bud på nogle pejlemærker og oplysninger, som kan indgå i budgetovervejelserne:

• Lønstigninger i henhold til overenskomsten pr. 1. april 2020, som består af en generel stigning på 1,46 %, samt et tillæg. Dette tillæg blev udløst af reguleringsordningen, som i 2018 blev skønnet til at udgøre 0,02 %, men som afhænger af lønudviklingen på det private arbejdsmarked sammenholdt med det statslige område.

• Lokale forhold: Dels aftaler om lokale løntillæg på skolen. Bliver de ændret i 2020? Dels anciennitetsudviklingen for den enkelte medarbejder, som også påvirker lønudgifterne.
  • Lønstigningerne på det private arbejdsmarked har fra andet kvartal 2018 til andet kvartal 2019 ligget stabilt på ca. 2,25%. I andet kvartal 2019 var stigningstakten fortsat på lidt over 2 %.
  • I statens budget – finansloven – er der i den tekniske finanslov, som blev offentliggjort i slutningen af august, regnet med en lønstigningstakt på 1,8 % fra 2019 til 2020.