Lovforslag om ny obligatorisk praksisfaglig prøve

Undervisningsministeren har den 13. december fremsat et lovforslag, hvoraf det bl.a. fremgår, at indførelse af en obligatorisk prøve i praktisk musiske valgfag også kommer til at gælde for de frie grundskoler.
Af: Peter Højgaard Pedersen, Friskolernes Hus
19.12.18

Lovforslaget indeholder blandt andet et ændringsforslag til friskoleloven, som går ud på at indskrive prøven på 8. klassetrin dels i overskriften til friskolelovens kapitel 2 og dels i § 8 a om afgangseksamen/afgangsprøver.

Lovforslagets fokus
Lovforslaget sætter fokus på, at folkeskolens valgfag indgår i den fagvifte, som de frie grundskoler skal udbyde for at kunne stå mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen. I folkeskoleloven er omfanget af valgfag i den vejledende timetalsplan sat til 60 timer årligt i 7., 8. og 9. klasse. Af folkeskoleloven fremgår følende 12 valgfag:

1) Tysk

2) Fransk

3) Spansk

4) Billedkunst

5) Medier

6) Filmkundskab

7) Drama

8) Musik

9) Håndværk og design

10) Madkundskab

11) Almindelige indvandrersprog for elever med fornødent forhåndskendskab til det pågældende sprog

12) Arbejdskendskab.

Om praksisfaglighed
Begrebet ”praksisfaglighed” beskrives i lovforslaget som: praktiske færdigheder og kreativitet - arbejdskendskab, arbejdspladsfærdigheder og virketrang – værkstedsfærdigheder - færdigheder i at kunne skifte perspektiv mellem del og helhed - samt færdigheder i at kunne anvende teorier i praksis.

Det er lovgivers ambition, at de praksisfaglige elementer ses i sammenhæng med hovedområderne i erhvervsuddannelserne: kontor, handel og forretning; teknologi, byggeri og transport; fødevarer, jordbrug og oplevelser; samt omsorg, sundhed og pædagogik. På den måde er praksisfaglighed ”en overordnet betegnelse for en bred vifte af kundskaber og færdigheder, som bl.a. kommer til udtryk i de praktiske/musiske fag, men ikke er begrænset hertil”, som det hedder i lovforslaget.

Ifølge forslaget skal loven træde i kraft den 1. august 2019 og kan således tidligst få virkning for prøverne i skoleåret 2019/2020.

Lovforslaget kan findes <link https: www.ft.dk ripdf samling lovforslag l126 _blank external-link-new-window internal-link>HER