Ministeren kommer elever fra prøvefrie skoler i møde

Omstridte optagelseskrav, som blokerer elever fra studiestart­, bliver sløjfet af undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S).
Af: Maren Skotte, Friskolernes Hus
Pædagogik & skoleliv , Presse & politik , Administration
01.08.19

Der er gode nyheder til de elever fra prøvefrie friskoler og efterskoler, som er kommet i klemme i systemet og hidtil nægtet optagelse på gymnasiet, fordi de måske har manglet få point i den optagelsesprøve, som de - som noget nyt - skal til på gymnasiet, selvom deres lærere har erklæret dem uddannelsesparate.

“Det her er afgørende vigtigt for de prøvefrie skoler. I mange år har det heddet sig, at friskolernes legitimitet handler om, om skolerne tør gå alternative veje. Det gør de prøvefrie skoler, og derfor er det helt essentielt, at elever fra disse skoler ikke har ringere muligheder for optag på ungdomsuddannelse end alle andre. Ministeren viser i denne sag, at hun er villig til at rette op på indlysende urimeligheder og ikke lader sig bremse af bureaukrati. Det er meget, meget positivt”, siger formanden for FRISKOLERNE Peter Bendix Pedersen.

Læs mere på Politiken.dk.