Netværk - det kan man ikke få nok af!

Det lyder som en reklame, og er det måske også! De netværk, vi har været deltagere i som medlem af skoleledelser gennem årene, har betydet rigtigt meget for os. Uanset om det er i Nordsjælland eller i Himmerland.
Af: Gitte Baaring Hansen og Per Svaneborg
Friskolestafetten
14.03.17

Der findes et væld af vidt forskellige netværk landet over. Til gavn for ansatte, forældre og elever. Nedenfor kan du læse om de erfaringer vi har gjort os i henholdsvis Himmerland og Nordsjælland.

21 skoler i fælles netværk til gavn for ansatte, forældre og elever
Siden 1895 har der været et tæt samarbejde mellem de Himmerlandske Friskoler. Samarbejdet blev stiftet af fem Grundtvig-koldske friskoler. I dag favner samarbejdet 21 friskoler beliggende i Himmerland men også nord for Limfjorden og syd for Mariager fjord. Der er tale om et netværkssamarbejde på flere niveauer. Vi arrangerer faste fællesaktiviteter for friskolernes elever: Idrætsstævne, musikstævne, O-løb og bolddag. Desuden arrangeres der kurser og erfaringsudveksling for det pædagogiske personale, pedeller og sekretærer og samt bestyrelsestræf og ledermøder.

Netværket "De himmerlandske friskoler" var oprindeligt struktureret med bestyrelse, formand, næstformand og kasserer, som blev valgt på den årlige generalforsamling. Senere styret af et repræsentantskab med to ansatte fra hver friskole. I dag er strukturen mere løs, men det fungerer fortsat til gensidig glæde. Det kræver blot, at der er en, der vil styre økonomien, og at man i fællesskab får fordelt aktiviteterne.

Fortrolighed som den etiske ramme for skoleledere i Nordsjælland
Et andet netværk er "Det nordsjællandske Netværk", der har eksisteret i 10 -15 år og består af ledelserne fra en række lilleskoler, primært fra det nordsjællandske område.

I et velfungerende ledernetværk bliver der opbygget en fortrolighed og en etisk ramme, som gør, at alle input bliver vigtige og behandlet med respekt og fortrolighed. Vi vender emner som arbejdstid, evaluering, forældresamarbejde, sygefravær, byggeri, udfordringer med økonomi og budgetter, seniorordninger, personalesager, personlige og professionelle ledelsesudfordringer på alle planer samt meget andet.

Der er plads og tid til refleksion, gode råd og sparring, så man føler sig beriget og klogere på problematikkerne og ens egen praksis efter møderne. Det fungerer godt, fordi der hele tiden er en fast kerne, der prioriterer møderne. Så kan det også godt rummes, at nogle kun kommer engang imellem.

Et netværk behøver ikke at være stort, men kan bestå af tre-fire skoleledere, der gennem mange år er mødtes og har fulgt hinanden meget tæt, både personligt og ledelsesmæssigt. Her er det vigtige de personlige relationer og den fortrolige samtale om ledelsesudfordringer og det personlige lederskab. Dette netværk har været en meget vigtig samtalepartner i forhold til de udfordringer, vi møder som ledere, og har været med til, at vi har kunnet holde ved og holde fokus, når det har været svært.

Netværk på tværs af skoleformer
Et eksempel på et netværk, der går på tværs af frie skoler er et nyetableret netværk for ledelserne på de frie skoler, der ligger i Helsingør Kommune. Et netværk, som er under opstart, og som helt sikkert vil få stor betydning for skolernes samarbejde på tværs af skoleformer og samarbejdet med kommunale instanser som PPR, UU-vejledningen, lokale politikere og andre. Netværket består af flere forskellige skoletyper: en privatskole, en Rudolf Steiner Skole, en skole med primært tyrkiske familier samt en skole med primært arabiske familier og desuden en lilleskole. Alt i alt en meget blandet gruppe.

Der er mange gode grunde til at skabe og styrke netværk. Uanset skoleform, alder, køn og ledelseserfaring.

Så kort sagt: Netværk - kan man ikke få for meget af!

Gitte Baaring Hansen er viceleder på Helsingør Lilleskole og Per Svaneborg er skoleleder på Skørbæk Ejdrup Friskole

<link internal-link>Se mere om netværk og muligheden for at søge støtte til netværksaktiviteter.