"Nutidens politikere forstår ikke meningen med skolen"

De frie skoler er fanget i et politisk spil, hvor aktørerne ikke forstår, hvorfor der er brug for frie skoler, siger Alexander von Oettingen, prorektor på UC SYD
Af: Per Ølholm
Magasinet Friskolen , Pædagogik & skoleliv
13.09.17

I en tid, hvor debatten om folkeskole kontra frie skoler og dannelse kontra uddannelse bølger frem og tilbage, er der behov for at skære ind til den større mening med skolen.
Sådan lyder det fra prorektor på UC SYD Alexander von Oettingen, da han varmede op til en debat om kvaliteten i de frie skoler til årets uddannelsestopmøde i Nørre Nissum.

"Al mening med uddannelse kan snævres ind til én ting - frihed," siger han.

I prorektorens optik drukner det højere formål i snak om nye fag og en ensidig begejstring for digitale medier og læringsplatforme.

"I Grundtvig og Kolds tid vidst man, hvad skolen skulle gøre for børnene."

Men hvilken frihed er det så, han taler om?

NEGATIV FRIHED

Alexander von Oettingen forstår frihed som tre forskellige begreber: Den negative frihed, den fornuftige frihed og den fælles frihed. Altså retten til at sige nej, friheden til at indgå som borger i samfundet og friheden til at indgå i alle typer fællesskaber.

"En fri skole har alle tre begreber i spil og det er en fantastisk værdi. Men det er som om nutidens politikere ikke forstår meningen med skolen," siger Alexander von Oettingen og retter også pegefingeren mod de frie skoler selv.

"I skal jo også vise, hvor I leverer varen. Og have modet til at være selvkritiske, når I ikke leverer," siger han.

For Oettingen er skolen ikke kun forældrenes og børnenes. Han trækker paralleller tilbage til den græske filosof Aristoteles, der sagde at skolen altid skulle være to ting. En formidler af samfundets værdier til en ny generation. Og som nummer to et sted, hvor eleverne rustes til at lære videre. Derfor er skolen aldrig en helt privat ting, men altid et fænomen, der har et element af samfundets interesser. Og derfor skal være under samfundets kontrol.

"Det er jo et både-og. Staten skal beskytte børn mod jeres mærkelige ideer," siger Alexander von Oettingen med et drillende smil til de fremmødte friskolefolk i Nørre Nissum.

FAKTA - TRE TYPER FRIHED

Den negative frihed
Friheden til at sige fra. "Jeg ved, hvad jeg ikke vil."
Inspiration Axel Honneth, tysk filosof (1949-  )

Den fornuftige frihed
"Du er en del af et større puslespil, som rækker ud over nationens grænse - en verdensborger".
Inspiration Immanuel Kant, tysk filosof (1724-1804)

Den fælles frihed
"Du bliver ikke ufri ved at indgå i fællesskaber"
Inspiration Grundtvig m.fl. (1783-1872)