Ny dato for Skolevalg 2021

Skolevalg er en autentisk valghandling for 8.-10. klasser. Folketinget, Børne- og Undervisningsministeriet samt Dansk Ungdoms Fællesråd har besluttet at udskyde Skolevalg 2021 til 14. oktober 2021. Tilmelding er mulig fra 26. marts 2021.
Af: Mie Lund Hansen, Friskolernes Hus
Pædagogik & skoleliv , Kurser & arrangementer , Administration
23.03.21

Skolevalg har som centralt formål at styrke elevernes politiske engagement og selvtillid og afsluttes med et autentisk, landsdækkende valg, der transmitteres fra Christiansborg.

COVID-19-restriktionerne har gjort det umuligt at afholde skolevalg som planlagt, så Folketinget, Børne- og Undervisningsministeriet og Dansk Ungdoms Fællesråd har derfor besluttet at udskyde Skolevalg 2021 til den 14. oktober 2021. Det vil være muligt at tilmelde sig Skolevalg fra 26. marts 2021. De skoler, der var tilmeldt det oprindelige Skolevalg 2021, skal tilmelde sig igen, hvis de ønsker at deltage.

Hvad er Skolevalg
Skolevalg er en autentisk gennemført valghandling for 8., 9. og 10. klasser i hele landet.

Selve valget løber af stablen torsdag den 14. oktober 2021, hvor eleverne får udleveret valgkort og stemmesedler, ligesom der bliver stillet stemmebokse og valgurner op på skolerne. I perioden fra hvor valget udskrives og frem til selve valget, afholder skolerne et tre uger langt valgkampslignende undervisningsforløb i fagene samfundsfag og dansk. Forud for valget arbejder eleverne med politiske mærkesager, ligesom skolerne kan booke en debat med lokale ungdomspolitikere på skolen. Det er de partier, der er opstillingsberettigede til folketingsvalg senest den 1. juni året inden, der afholdes Skolevalg, som eleverne kan stemme på.

LÆS MERE om Skolevalg, undervisningsforløbet samt tilmelding HER.

Ved yderligere information og spørgsmål: kontakt Christian Juul Lentz tlf. 61624439, e-mail: christian.lentz@ft.dk

Vigtige datoer for Skolevalg 2021

1. september 2021: Deadline for tilmelding til Skolevalg (via skolevalg.dk).

26. september 2021: Statsministeren udskriver Skolevalg. Det tre uger lange undervisningsforløb går i gang.

14. oktober 2021: Skoler over hele landet afholder Skolevalg. Valgresultatet transmitteres på tv samme aften.