Ny ferielov – Ny ferievejledning

Det er skolens ansvar at sikre rettidig varsling af ferie, afvikling af ferie samt korrekt løn under ferie. Med den nye ferielov er der sket markante ændringer i forhold til tidligere, og det er vigtigt at såvel skolens ledelse som administrative personale sætter sig grundigt ind i de nye regler.
Af: Tove Dohn, Friskolernes Hus
08.10.20
Friskoleloven, Love og regler for frie grundskoler

Friskoleloven gælder for frie grundskoler i Danmark. Dansk Friskoleforening yder rådgivning for friskoler medlem af foreningen.

Pr. 1. september 2020 trådte den nye ferielov i kraft. Med de nye ferieregler er der sket markante ændringer i forhold til den tidligere ferielov.

Da det er skolens ansvar bla. at varsle ferie rettidigt, at sørge for at de ansatte får afviklet deres ret til ferie, at udbetale korrekt løn under ferie mm., er det vigtigt, at såvel skolens ledelse som administrative personale sætter sig grundigt ind i de nye ferieregler.

Find ferievejledningen HER.

På Friskolernes hjemmeside under ”FERIE” eller ”LØNBEREGNINGER” ligger også værktøjer til beregning af:

• Feriedifference – hvis beskæftigelsesgraden ikke er den samme fra optjeningstidspunktet til ferietidspunktet
  • Feriefradrag – hvis den ansatte ikke har optjent ret til løn under ferie
  • Ferieafregning – til beregning af skyldig ferie ved feks. afrejse
  • Løn under afholdelse af særlige feriedage – til beregning af feriedifference og feriefradrag på dage hvor den ansatte afvikler særlige feriedage.
  • Afregning af særlige feriedage – hvis den ansatte skal have de særlige feriedage udbetalt.

Ovennævnte værktøjer er et supplement til udregning af korrekt løn under ferie og til udbetaling af ferie og særlige feriedage.

Det er kompliceret at udregne løn under ferie/særlige feriedage og afregne ferie og særlige feriedage. Har skolen et lønprogram, udregner lønprogrammet ovennævnte.